На 4 май тази година (1222 сол) космическият апарат „ИнСайт“ на NASA засече "чудовищно" марсотресение – най-силното, отчитано някога на планета, различна от нашата. Ако използваме земната скала, то неговият магнитуд е бил 5. Тук подобен трус би бил класифициран като умерен и не би предизвикал твърде много щети.

На този етап все още нямаме представа какво точно е предизвикало това марсотресение, нито откъде точно е възникнало. То обаче успя да привлече вниманието на научната общност.

Пълната спектограма на марсотресението. Източник: NASA/JPL-Caltech/ETH Zurich

От кацането си през ноември 2018 г. досега „ИнСайт“ успя да засече над 1300 труса. Като изучават сеизмичната активност на Марс, учените се надяват да научат повече за кората, мантията и ядрото на планетата. Това от своя страна ще хвърли повече светлина върху начина, по който Марс (и други сходни планети като Земята) са се образували.

„Откакто позиционирахме сеизмометъра през декември 2018 г., очаквахме да се случи „голямото“ [маростресение] – казва планетарният геофизик Брус Банерд от Лабораторията за реактивно движение в Калифорния и ръководител на мисията „ИнСайт“. – Този трус определено ще ни позволи да погледнем планетата по друг начин. Години наред учените ще анализират тези данни, за да научат нови неща за Марс.

Тъй като марсотресенията не са толкова стихийни, колкото земните, те са доста по-трудни за засичане и други вибрации – например от вятъра – могат да повлияят на отчитанията. Ето защо “ИнСайт“ е оборудван с изключително чувствителен сеизмометър, наречен Seismic Experiment for Interior Structure (Сеизмичен експеримент за интериорна структура).

Смята се, че вулканичната активност също може да генерира сеизмични вълни на Марс и експертите продължават да идентифицират нови модели в данните, които „ИнСайт“ и неговия сеизмометър вече са изпратили до Земята.

На фона на всичко това за в бъдеще със сигурност можем да очакваме нова и интересна информация, свързана с труса от 4 май 2022 г. Едно е ясно обаче, той е рекордьор и много над средното, което човек би очаквал за Червената планета.

За съжаление, „ИнСайт“ изпитва известни технически затруднения. В момента на Марс е зима и нивата на прах във въздуха са доста по-високи. Вследствие на това космическият апарат не успява да получи достатъчно слънчева светлина, която да захрани соларните му панели, и се принуждава да влезе в безопасен режим на функциониране (при него работят само най-основните му функции).