Домовете, които ще изграждаме на Марс, могат да се окажат с една идея по-нехигиенични от структурите, в които живеем тук на Земята.

Нова поредица от експерименти на учени от Манчестърския университет доведе до успешното изработване на бетон, който един ден би могъл да се използва за издигането на колонии на чужди светове. За целта специалистите са използвали комбинация от симулиран реголит от Марс или Луната, протеин, срещащ се в човешката кръв, и смес, която откриваме в човешката урина, пот и сълзи.

Тези биокомпозитни материали са дори по-здрави от обикновения бетон и биха били напълно подходящи за създаването на сгради на други планети. Ако, разбира се, астронавтите са склонни да дарят част от собствената си кръв.

Експериментите показват, че ако подходим креативно към проблема, можем да открием строителен материал и на най-неподозираните места.

Идеята не е нова – още в Средновековието са използвали животинска кръв като свързващ елемент в хоросана. Това обаче не е решение, до което човек би очаквал да прибегнем в Космическата епоха. Ново или не, то ще ни помогне да разрешим един конкретен проблем, свързан с изграждането на извънземни колонии – огромните разходи.

Материалът, наречен AstroCrete, използва протеин, наречен албумин, който се среща в човешката кръвна плазма. Именно той споява бетона. С помощта на простичка техника екипът използва човешки серумен албумин, за да произведе извънземни биокомпозити на реголита.

Съпротивлението на натиск на тези материали е до 25 мегапаскала – за справка това в стандартния бетон на Земята е между 20 и 32 мегапаскала. Добавянето на урея прави материала още по-впечатляващ – съпротивлението на натиск на AstroCrete достига до цели 39,7 мегапаскала.

Учените тестват и синтетична паяжина и серумен албумин от вол – съставки, които вероятно ще бъдат достъпни на Марс на някакъв етап. Оказва се, че те също биха свършили работа. Първоначално обаче кръвният протеин ще се набавя от астронавтите, казват специалистите.

Според тях за период от двугодишна мисия на повърхността на Марс екип от шестима космонавти може да произведе повече от 500 кг от този бетон.

Изследването е публикувано в Materials Today Bio.