Математици са разработили система с изкуствен интелект, способна да учи и усвоява нови умения, наблюдавайки действията на други невронни мрежи или на човек в непозната среда, както и да предава по-нататък придобитите знания, пише сп. Nature Communications.

Това позволява концепцията за културно-технологична еволюция да бъде използвана за по-нататъшното развитие на изкуствения интелект (ИИ). 

"Нашите експерименти показват, че за предаването на знания и появата на технологична култура е необходим удивително прост и малък набор от съставки. Това откритие проправя пътя за използване на културно-технологичната еволюция като инструмент за разработване на системи с ИИ с общо предназначение", пишат изследователите, пише БТА. "Еволюиращата" невронна мрежа и свързаната с нея система за обучение, наречена GoalCycle3D, е разработена от екип британски математици, ръководен от Чжан Ли, старши изследовател в компанията "ДийпМайнд" (DeepMind), чиято централа се намира в Лондон, Великобритания.

Компанията от години е лидер в разработването на усъвършенствани системи с изкуствен интелект, способни да се обучават от нулата да играят компютърни и настолни игри, да доказват теореми и да решават други сложни проблеми, които преди това са били смятани за възможни само за човека.

Неотдавна екипът на Ли успя да създаде система с изкуствен интелект, която усвои друга характерна способност на хората и някои висши примати и птици - способността да се учи от чуждия пример и да предава придобитите умения на други индивиди. Това умение отдавна се смята за основа на културно-технологичната еволюция на човечеството, която е позволила на нашите предци да се научат да създават все по-сложни инструменти и да изградят основите на цивилизацията.

Британските изследователи са успели да възпроизведат този процес с помощта на специално създадена триизмерна компютърна игра, която се играе съвместно от човешки "експерт" и невронна мрежа. 

Учените са установили, че подобна среда подтиква невронната мрежа да придобие способността да се учи от примерите на другите, ако разполага с краткотрайна и дълготрайна памет, както и с вградени аналози на човешкото внимание и способността за проследяване и свързване помежду им на действията на другите играчи.

Първите наблюдения на невронната мрежа са показали, че тя усвоява подобна форма на обучение и започва да използва чуждия опит, за да създава свои собствени подходи за решаване на непознати досега и по-сложни проблеми за сравнително кратко време - около 20-30 часа. 

Същевременно учените са установили, че отстраняването на поне един от компонентите на системата, включително паметта, вниманието или способността да се следят действията на другите, води до пълно спиране на предаването на знания.

Учените смятат, че подобни системи за обучение могат да се използват не само за създаване на еволюиращи системи с изкуствен интелект, но и за изследване на това как децата придобиват способността да учат, докато растат. Освен това наблюдението на работата и развитието на подобни системи в бъдеще може да помогне на антрополозите да разберат как човешките предци са придобили способността за културно и технологично развитие и предаване на знания.