„Солар Импулс” пристига в Европа

27 юни 2016 г., 14:18
182

Снимка: Shutterstock

По-рано днес Солар Импулс, свръхмодерен соларен самолет, завърши 71-часов трансатлантически полет от Ню Йорк до Севиля по маршрута на забележителното му околосветско пътешествие, започнало миналата година в Абу Даби. Самолетът разчита на най-ново поколение соларни клетки, батерии и леки композитни материали, за да осъществи изглеждалата преди време невъзможна задача за полет около света без консумиране на всякакви изкопаеми горива. Проектът ясно демонстрира как новите технологии днес отварят врати към една нова ера на изцяло устойчив транспорт.

Един от пилотите на самолета, Андре Боршберг, отбеляза:”Този самолет по същество представлява една летяща „умна” мрежа, която използва енергията, събрана от възобновяеми източници, и я предоставя по ефективен начин на потребителите, които може да имат нужда от нея в период, различен от този, в който е била генерирана.” „Солар Импулс”, чийто размах на крилете е по-голям от този на един Боинг 747, но тежи колкото два обикновени пътнически автомобила, използва висококапацитетна система от литиево-полимерни батерии, позволяваща му да лети както при пълно наличие на слънчева светлина, така и през нощта.

Другият пилот на проекта, Бертранд Пикар, който е и инициаторът и председателят на „Солар Импулс”, сподели: „ Светът би могъл да бъде много по-продуктивен, ако всички тези технологии се въведат в по-широк мащаб. Точно това правят нашите партньори от АББ – прилагат тези иновации по начин, по който целият свят може да се възползва от тях.”

Всъщност, „Солар Импулс” е само един силен настоящ пример за това как високоусъвършенстваните технологии революционизират света на транспорта днес. Главният изпълнителен директор на АББ Улрих Шписхофер отбеляза, че компанията предоставя все по-обширна гама продукти и решения, които повишават ефективността на транспортните системи, като същевременно намаляват вредното им влияние върху околната среда на множество фронтове. „В АББ ние търсим нови начини да управляваме света без да консумираме Земята,” заяви Шписхофер.

Регенеративните спирачни системи в електрически влакове, трамваи и други превозни средства също допринасят за значителни подобрения в енергийната ефективност. Продуктовото портфолио ENVILINE на АББ обхваща регенеративни спирачни и други високоефективни стратегии за намаляване на консумацията на енергия в железопътните тягови системи на постояннен ток с до 30 процента.

Електрическите автобуси и други електрически превозни средства вече стават много по-практични и все по-бързо намират прием навсякъде благодарение на разработването на продуктови решения за бързо зареждане, които могат да презаредят батерийните комплекти на най-новите превозни средства само за минути, вместо за часове. Нова система за обществен автобусен транспорт в Женева, както и една в процес на разработка в момента в Намур, Белгия, вече се възползват от бързите зарядни устройства на АББ, за да осигурят разходно-ефективен транспорт с нулеви вредни емисии. Градската електрическа мобилност е в позиция да подобри качеството на въздуха и да намали задръстванията в центровете на градовете по цял свят.

Последните иновации вече осигуряват по-устойчиви решения и в морския транспорт. Задвижващите системи Azipod на АББ, които поставят електродвигателите в подводни съдове, простиращи се под корпусите на големите кораби, реализират драматично повишаване на ефективността и маневреността. Продуктовото решение OCTOPUS на компанията използва огромна информация, умни сензори и усъвършенствана свързаност, за да предоставя насоки на корабните оператори за най-ефективните маршрути, които да следват, като едновременно с това осигурява предупреждения за потенциални опасности.

„Солар Импулс” представлява само началният етап от нова златна ера на прородосъобразен транспорт. “Свидетели сме на огромни нови възможности в областта на устойчивия транспорт,” коментира Шписхофер. “Последните технологични разработки отварят път към значителен възход в енергийната ефективност и производителност. Тепърва започваме да осъзнаваме пълния потенциал на тези промени.”

Коментари