Социалните мрежи "преживяват" първата си световна пандемия, откакто съществуват. Наскоро гигантите Facebook, Reddit, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter и YouTube се ангажираха да премахнат дезинформацията, свързана с коронавируса от техните платформи, съобщава Sciencealert.

В тревожни времена като настоящото, социалните мрежи помагат в разпространяването на жизненоважна информация сред обществото. За съжаление с тази информация идват и безброй дезинформация и фалшиви новини, голяма част от които се разпространяват чрез ботове.

Тези фалшиви акаунти са често срещани в Twitter, Facebook и Instagram. Те имат една цел: да разпространяват страх и паника. Bot Sentinel е уебсайт, който използва машинно обучение за идентифициране на потенциални ботове в Twitter. Според сайта, само на 26 март ботовете са били отговорни за 828 публикации на #coronavirus, 544 броя на #COVID19 и 255 броя на #Coronavirus в рамките на 24 часа.

Тези хаштагове съответно са заемали 1-ва, 3-та и 7-ма позиции сред най-популярните в Twitter през този ден.

Важно е да се отбележи, че действителният брой на свързани с коронавируса туитове от ботове вероятно е много по-голям, тъй като Bot Sentinel разпознава само хаштаг термини (като #coronavirus) и няма да вземе на прицел постове, в които е използвана само думата - „coronavirus“, „COVID19“ или „Coronavirus“ ,

Как се създават ботове?

Ботовете обикновено се управляват от автоматизирани програми, наречени бот "кампании" и се контролират от хора.

Реалният процес на създаване на такава кампания е сравнително прост. Има няколко уебсайта, които учат хората как да правят това за "маркетингови" цели. В подземната хакерска икономика в тъмната мрежа такива услуги се предлагат под наем.

Целта на бот кампаниите е една: създаване на социално въздействие чрез разпространяване на дезинформация. Това може да засили обществените тревожност, безсилие, страх и гняв срещу властите в определени ситуации.

Начинът на действие на ботовете

Обикновено в контекста на съобщения, свързани с COVID-19, ботовете разпространяват дезинформация чрез две основни техники.