Събитието на отминалата седмица - преименуването на Facebook на Meta не е просто пиар ход за спасяване на репутацията на гигански по своето влияние бранд. Привидно, това беше първичното логично обяснение, но то е само на повърхността. На втори план Зукърбърг отсега проектира да си запази доминираща  позиция в може би не чак толкова далечното бъдеще. Всичко зависи от въпроса кога реално ще се появи метавселената. Но, най-напред що е то?

Метавселената е научна фантастична концепция, която много хора в технологичната индустрия виждат като наследник на днешния интернет. Засега това е само една представа, но технологични компании като Facebook се стремят да я превърнат в гръбнака на много онлайн дейности, включително работа, игра, учене и пазаруване. Facebook е толкова увлечен по тази концепция, че дори се преименува на Meta, за да подчертае амбицията си да доминира над метавселената.

Като понятие "метавселена" е използвана за първи път от писателя фантаст Нийл Стивънсън в романа "Лавина" (1992). Така той нарича виртуалния свят, в който главният герой, Хиро Протагонист, комуникира, прави покупки и побеждава враговете в  реалния свят с помощта на своя аватар. Но тази концепция възниква още преди „Лавина“ – като „киберпространство“ в новаторския роман на Уилям Гибсън „Невромант“ (1984).

Трите ключови аспекта

Има три ключови аспекта на метавселената: присъствие, функционална съвместимост и стандартизация.

Присъствието е усещането, че наистина се намирате във виртуално пространство с виртуални хора. Десетилетия изследвания показват, че това чувство за въплъщаване подобрява качеството на онлайн взаимодействията. Днес усещането за присъствие се постига с помощта на технологии за виртуална реалност като специални шлемове с дисплеи.

Функционалната съвместимост означава възможността за безпроблемно придвижване между виртуални пространства, като се използват същите виртуални активи като аватари и цифрови елементи. На практика в момента ReadyPlayerMe позволява на хората да създадат аватар, който може да се използва в стотици различни виртуални светове, включително срещи в Zoom с помощта на приложения като Animaze. А блокчейн технологиите като криптовалути и уникални токени улесняват трансфера на цифрови стоки през виртуални граници.

 

Стандартизацията е това, което позволява оперативна съвместимост между платформи и услуги в метавселената. Както при всички медийни технологии - от печатната преса до текстовите съобщения - са необходими общи технологични стандарти за широко разпространение. Тези стандарти са определени от международни организации като Open Metaverse Interoperability Group.

Защо метавселената е важна

Ако метавселената наистина стане наследник на Интернет, то за бъдещата икономика и обществото като цяло е изключително важно кой и как ще я изгради. Facebook отсега заявява да има водеща роля в оформянето на метавселената, отчасти чрез значителни инвестиции във виртуалната реалност.

Марк Зукърбърг вече разказа, че метавселената ще обхваща както платформи без "потапяне" като съвременни социални медии, така и 3D медийни технологии като виртуалната реалност, и че ще се използва както за работа, така и за игра.

Може би един ден метавселената ще прилича на яркия измислен Oазис от книгата на Ърнест Клайн "Играч първи, приготви се" , но дотогава можете да опитате игри като Fortnite и Roblox, платформи за социални медии за виртуална реалност като VRChat и AltspaceVR и виртуални работни пространства като Immersed, за да изживеете потапящото мета изживяване на имерсивната реалност. И когато тези различни пространства се сближат и станат по-съвместими, изчакайте появата на една наистина уникална метавселена.

По материали от The Conversation

Източник: Мениджър Нюз