Маските за еднократна употреба, които пречат на разпространението на COVID-19, могат да бъдат рециклирани и използвани за създаването на пътища, сочи ново изследване, проведено от учени от Кралския мелбърнски технологичен институт (RMIT).

Изследователите твърдят, че са създали материал, годен за строителството на пътища, комбинирайки рециклирани маски и обработен строителен отпадък. Според тях крайният продукт отговаря на стандартите за безопасност и ще спомогне за битката с огромните количества отпадъци, генерирани по време на пандемията.

Според изследването, публикувано в Science of the Total Environment, за 1 километър двулентов път ще са необходими 3 милиона маски. А това от своя страна ще предотврати натрупването на 93 тона отпадъци.

Д-р Мохамед Сайбериън, водещият автор на проучването, е открил, че комбинацията от рециклиран бетонен агрегат и медицински маски за еднократна употреба ще спомогне за създаването на „по-здрави, по-добри и по-гъвкави пътища“.

„Пандемията създаде твърде много отпадъци – казва той. – Виждаме маски в парковете и по улиците във всяко едно предградие. Ние бяхме вдъхновени от идеята да надникнем в различните решения за кръгова икономика и да намалим генерирания от пандемията отпадък.“

Сайбериън твърди, че маските предоставят различни инженерни предимства. „Трябва да имаме гъвкави пътища, в противен случай пътната структура няма да може да издържи на натоварването. Рециклираните маски или пластмаса имат подобни гъвкави свойства“, казва той.

Други експерти в сферата обаче не са сигурни дали използването на маски е най-добрата стратегия. Според Сами Кара, професор по устойчиво производство към Университета за механично и производствено инженерство на Южен Уелс, рециклирането трябва да е затворен кръг. „В идеалния случай то трябва да подменя първичния източник 1:1“, казва той. „Тук обаче става дума за каскадно потребление. Търсенето на маски продължава да нараства, а ние създаваме ново търсене, което до момента не е съществувало. Създава се рикоширащ ефект.“

Източник: The Guardian