Учени от Германия са разработили интелигентна тъкан, която се поставя в асфалта и предоставя актуални данни от вътрешността на пътната настилка, съобщава сайтът New Atlas.

Защо е важно да се наблюдава вътрешността на пътищата

Наблюдението на повърхността на пътя не дава пълна представа за неговото състояние. Повредите често започват под повърхността, където са невидими за окото. За да се открият навреме, учените от института Фраунхофер са разработили специален електронен слой от тъкан, предназначен за вграждане в асфалта.

Как е устроена пътната настилка

Асфалтираните пътища обикновено се състоят от няколко слоя – основен слой от твърд асфалт и повърхностен слой от по-гладък, водоустойчив материал. За да се оцени състоянието на основния слой, обикновено се налага затваряне на участъци от пътя и вземане на проби. Тази процедура е трудоемка, скъпа и дава информация само за ограничена точка от настилката.

Интелигентната тъкан като решение

Новата тъкан е създадена именно за да елиминира тези недостатъци. Тя се състои от ленени влакна, преплетени с електропроводим сензорен проводник с дебелина под 1 мм. По време на строежа отделни участъци от тъканта се разстилат върху основния слой, след което се покриват с горния пласт асфалт.

Отстрани на пътя към сензорните проводници се свързва външен измервателен уред, който следи състоянието на пътя в реално време.

Как работи системата

Когато в асфалта започнат да се образуват пукнатини, тъканта се разширява и оказва натиск върху проводника. Това променя електрическото съпротивление, което се регистрира от измервателната система.

С помощта на изкуствен интелект (ИИ) се анализират получените данни, определя се степента на повредата и се прави прогноза за нейното развитие във времето.

Приложение и бъдещи перспективи

Учените подчертават, че технологията няма да удължи живота на пътищата директно, но ще осигури ценна информация за навременна поддръжка и ремонт. Това ще позволи по-добро планиране и оптимизация на ресурсите.

В момента системата се тества на индустриален път в Германия, като резултатите от експеримента ще определят кога технологията може да бъде приложена в реални инфраструктурни проекти.