1999 г. Екипът на едно малко студио на име Maxis се отправя към Лос Анджелис, Калифорния, за да представи своята най-нова игра The Sims. Симулатор на истински живот. Заделена й е малка и скромна будка в ъгъла на изложението E3, просто защото никой не вярвал в комерсиалния й успех.

Една страстна виртуална целувка между две жени обаче променя всичко.

От Maxis подготвили три предварително режисирани сцени, за да демонстрират The Sims. Една от тях била сватба между двама виртуални герои. „Нямах достатъчно време преди E3 и не можах да режисирам поведението на всички присъстващи персонажи, бяха толкова много“, спомня си един от създателите на играта Патрик Дж. Барет III. Точно тогава немислимото се случило.

Още в първия ден на изложението продуцентите на играта Кейна Раян и Крис Тротър зяпнали в почуда, когато по време на виртуалната сватба две от присъстващите жени се целунали страстно. Оказало се, че те се влюбили в рамките на събитието и решили да изразят любовта си именно по време на него. Сякаш нарочно. Пред всички присъстващи на E3 – от геймъри-любители до журналисти. След тази целувка The Sims, разбира се, се превърнала в хита на изложението, а впоследствие – в едно от най-продаваните заглавия за всички времена.

Факт е, че тази целувка остава емблематична в историята на видео игрите - никой преди Maxis и The Sims не е представял еднополовите връзки в този посредник по подобен ясно изразен начин.

Защо това е от значение?

Представете си, че сте 14-годишно момче, което тепърва осъзнава своята сексуалност. Не сте споделили с никого опасенията си, че ви привличат хора от същия пол. Затворени сте в себе си. Не знаете какво да правите, към кого да се обърнете.

Точно такава е била историята на едно дете от провинциален район на Кентъки. „Рядко се случва една игра да е промени живота ми изцяло, но The Sims го направи. Не преувеличавам – разказва днес в Reddit потребителят Commissionerofwine. - Тя ми предостави едно безопасно място, в което можех да експериментирам със социални връзки, които липсваха (или бяха незаконни) в истинския живот. В него никой не те осъжда или отлъчва от обществото. Няма омраза към хомосексуалността – такава, каквато се срещаше в семейството ми и обществото...“

Припомняйки си тези отдавна отминали времена, няма как да не се съглася с тези думи. The Sims бе може би първата игра, която ми позволи да изследвам своята собствена сексуалност, без риска да бъда наранен или обиден. Можех да бъда от какъвто пол си пожелая, да излизам с когото си искам. Отчасти благодарение на нея събрах и необходимия кураж, за да се разкрия пред своето семейство и приятели като гей момче.

Концепцията за еднополови връзки във видео игрите бе наистина радикална през 1999 г. По-шокиращото в случая е, че продължава да бъде такава и днес.

Близо 15 години по-късно ЛГБТ* хората продължават да водят битки за равнопоставеност и адекватно представяне – както в истинския живот, така и в киното, телевизията и игрите. През май месец например бе спечелена войната срещу производителят на видео игри Nintendo, който първоначално игнорира еднополовите връзки в играта си Tomodachi Life (симулатор на истински живот, подобен на The Sims), но впоследствие, след натиска на ЛГБТ феновете, се извини и заяви, че в следващите части на заглавието ще поправи грешката си.

Постъпките на компания от ранга на Nintendo не са изненадващи. През 80-те и 90-те години на миналия век тя показа, че не се притеснява де цензурира неща, които не й допадат. Така например Бърдо от Super Mario – може би най-известният транссексуален герой във видео игрите – се описва съвсем открито като трансполова жена в японското ръководство на заглавието. При премиерата на играта на Запад обаче това е изтрито...

За щастие има и компании, които сами поемат инициативата, без да бъдат заставяни или притискани, и решават да се включат в битката за равнопоставеност. Как? Като включват малко по малко 

все повече персонажи с различна сексуална ориентация.

Така, както книгите и филмите го правят от край време. За BioWare например еднополовите бракове са нещо съвсем нормално. Именно това бе студиото, което през 2003 г. създаде Джухани, първата лесбийка за вселената на „Междузвездни войни“ и играта Star Wars Knights of The Old Repblic.  Буквално преди няколко месеца пък обяви че за първи път в своята история ще добави и „изцяло гей“ персонаж с открита сексуалност на име Дориан в Dragon Age: Inquisition.

Естествено, BioWare не са единствените. Съществуват редица компании с прогресивно мислене, включително Bethesda. В тяхната ролева игра The Elder Scrolls V: Skyrim еднополовите бракове също са позволени. На въпроса „Защо?“, компанията отговаря най-общо казано – а защо не? Същото важи и за Fable на Lionhead,  в  други заглавия пък, като Divinity Original Sin и Guild Wars 2, имате възможност да се натъкнете на второ- и третостепенни ЛГБТ герои със своя собствена история. Достатъчно е да имате набито око и желание и ще ги разпознаете.