Китайски археолози се натъкнаха н а вкаменелост на динозавър от юрския период – създание, което може да разшири познанието ни за важен еволюционен етап от произхода на птиците, съобщи Ройтерс.

Преди около 148 до 150 милиона години този необикновен динозавър, наречен от учените Фуцзиенвенатор продиджиъсъс, с размерите на фазан и подобен на птица с удължени крака и горни крайници със структурата на крила, е обитавал югоизточен Китай.

Въпросът дали динозавърът трябва да бъде класифициран като птица зависи от това как човек дефинира птица, обясни ръководителят на изследването Мин Уан от Института по палеонтология на гръбначните животни и палеоантропология към Китайската академия на науките.

Забележително събитие в еволюцията на динозаврите е настъпило, когато малки двукраки пернати динозаври, произхождащи от клас тероподите, са дали начало на развитието на птиците в края на юрския период. Откритият в Китай динозавър е от клас, който включва всички птици и техните най-близки динозавърски роднини, които не са птици, каза Уан. Именно птиците оцеляват след удара на астероида преди 66 милиона години, който обрича всички останали динозаври на смърт.

Намерената вкаменелост е доста запазена, но липсват черепът на животното и части от краката му, което затруднява учените при тълкуването на начина му на живот и на храненето му.