Бадеми, лешници, кашу, орехи, сусам - със сигурност поне един вид от тези ядки са ви любими!

Ето и няколко ценни съвета за тях:

- Консумирайте ядки и семена 2-3 пъти седмично – за предпочитане сурови. Количеството зависи не само от времето, в което ги приемате, но и от типа хранене, който сте си изградили.

- Ако спазвате стриктна вегетарианска диета без мляко и яйца, консумацията е практически всекидневна – по 15-20 бадема или по 25 лешника (съответно 10 бразилски ореха) дневно.

- Ако имате проблеми със сърдечно-съдовата система или с холестерола, намалете животинските мазнини за сметка на мазнините от сурови ядки и семена. 

Научете повече за тях и не спирайте да се наслаждавате на лечебните им свойства и ползи за организма!

Бадеми

Едни от най-предпочитаните ядки, заради вкуса и възможността добре да се съхраняват. Ценят се заради съдържанието на протеини в превъзходно биологично качество, калий, калций, желязо, магнезий и фосфор, както и витамин E. Включват ги в диети за предпазване на сърцето (самите бадеми наподобяват сърце). Помагат при малокръвие, нарушения в зрението, хипертония. Намаляват риска от атерсклероза и депресия.

Бадемовото мляко е лесно за храносмилане и не причинява стомашно-чревни ферментации. Поради това се препоръчва на кърмачки и малки деца. Полезни обаче, са само сладките видове бадеми – горчивите съдържат големи количества ефирни масла, които могат да нанесат вреда на здравето.

Лешници

Богати на мазнини, но лесно гранясват. Подобно на бадемите, съдържат калий, калций, желязо, магнезий, фосфор, както и витамини от група B, витамин C, витамин E. Препоръчват се при бронхити, болки в ставите, хронична умора, нервно напрежение, след тежки инфекциозни заболявания. Поради ниското съдържание на въглехидрати, често ги включват в диети за отслабване.

Кашу

Най-вкусната ядка, богата на протеини, желязо, магнезий, фосфор, цинк, витамини от група B и витамин A. Има изявени противовъзпалителни и противодиабетни свойства. С кашуто трябва да се внимава, тъй като съдържа оксалати и токсина урушиол. Последният се намира в обвивката на ядките и следва да бъде внимателно отстранен от фирмата-производител.

Орехи

Много добър източник на желязо, йод, мед, фосфор, цинк, фибри, витамини от група B, витамин C, витамин E. Предпазват сърдечно-съдовата система и мозъка. Поради високата си енергийна стойност, са подходяща храна за хора, извършващи тежък физически труд. Благодарение на съдържанието на йод се използват като средство за лечение на заболявания на щитовидната жлеза. Идеалният вариант е да се изяждат по пет ореха дневно.

Фъстъци

Съдържат най-много витамин B3 и фолиева киселина, вероятно защото растат под земята. Това ги прави подходяща храна по време на бременност. Понижават риска от сърдечен удар, предпазват от Алцхаймер и други дегенеративни проблеми. Подобно на кашуто, фъстъците съдържат оксалати и трябва да се избягват от хора с проблеми с бъбреците или жлъчката.

Шамфъстък

Най-богати на желязо (след сусама) и са на първо място по съдържание на калий. Освен това съдържат шест пъти повече антиоксиданти от зеления чай, както и завидно количество аргинин (есенциална аминокиселина, която участва в изграждането на мускулната тъкан). Допринасят за правилното функциониране на сърдечно-съдовата и нервната системи, за заздравяването на костите и зъбите (поради наличието на фосфор и калций), повишават мъжката потентност.

Кедрови ядки

Изключително богати на протеини, което ги прави важна хранителна добавка, както за бременни и малки деца, така и за възрастни хора. Съдържат повече аминокиселини от месото и млякото, както и много витамини и минерали. Влияят благотворно върху сърдечно-съдовата, храносмилателната и нервната системи, подобряват обмяната на веществата, засилват либидото. Добре е да се ядат сурови, тъй като са чувствителни към топлината.