Биолози успяха да хванат в горите на Пенсилвания една изключително рядка птица, която в генетично отношение е наполовина мъжка, наполовина женска. Тялото ѝ е на практика разцепено наполовина от различните окраски, характерни за различните полове.

Изследователите от националния исторически музей „Карнеги“ са хванали и маркирали тази уникална птица на 24-и септември в националния природен резерват „Паудърмил“ в Ректор, Пенсилвания.

Тя принадлежи на вид, известен като  розовогърд гросбек (Pheucticus ludovicianus) – голям представител на семейството на чинките, който се храни със семена и се среща из по-голямата част на Северна Америка. Мъжкият се отличават с червено-розови пера, докато женските имат жълто-кафяви пера. Уловената птица обаче притежава и двете окраски – лявата ѝ половина е с окраска като на мъжките представители, а лявата – като на женските.

Всъщност, това е рядък пример за т.нар. билатерален гинандроморфизъм – вид генетичен механизъм, при който даден индивид притежава повече от една ДНК.

„Целият маркиращ екип бе изключително развълнуван да види подобна рядкост отблизо – това изживяване се случва буквално веднъж в живота. Един от тях дори заяви, че все едно е видял „еднорог“, докато друг описа притока от адреналин като впечатляващ“, казва Анди Линдзи, програмният мениджър по маркирането на птиците в „Паудърмил“ – „Билатералният  гинандроморфизъм се среща рядко, но е нещо съвсем нормално – той е отличен пример за забележителните генетични процеси, на които се натъкват малцина.“

Как се случва подобен рядък феномен?

Първо, половото определяне при птиците е малко по-различно от това при хората. При хората женските имат две копия на една и съща полова хромозома (XX), докато мъжките – по едно копие от всяка (XY). При птиците на практика е обратното – мъжките имат двойни полови хромозоми (ZZ), а женските – по една от всяка (ZW).

Смята се, че гинандроморфизмът настъпва по различни причини при различните видове. При птиците специално той е следствие от това, че яйцето по случайност развива две ядра – едното носи Z, а другото – W хромозома. Ако това яйце се оплоди от сперматозоид, носещ две мъжки Z хромозоми, яйцето развива и ZZ (мъжки) и ZW (женски хромозоми).

Сега екипът, открил тази невероятно рядка птица, иска да провери дали тя може успешно да се чифтоса. Тъй като обикновено при птиците само левият яйчник е функционален (а лявата част на тази птица е женска), на теория е възможно. Нужен е единствено достатъчно ентусиазиран мъжки.

Уви, съществува вероятност обаче необикновеното оперение да предизвика териториални реакции при другите мъжки, което ще попречи на нормалните процеси на ухажване.

Въпреки че шансовете за гинандроморфизъм са изключително редки, билатералният гинандроморфизъм се среща при редица различни животни. През 2019-а двойка (отново в Пенсилвания) забеляза северен кардинал (Cardinalis cardinalis) с гинандроморфизъм, който е наполовина кафяв, наполовина червен. По-рано тази година учени съобщиха, че са се натъкнали на пчела с гинандроморфизъм.