Палеонтолози откриха в северната част на щата Юта вкаменелост на морски червей на около 500 млн. години. Той вероятно е странствал из океана по време на Камбрийския период (преди 541 млн. до 485,4 млн. години), белязан от вълна от нов живот на Земята, известна като "камбрийската експлозия".

Новият вид е наречен Shaihuludia shurikeni. Наименованието е вдъхновено от гигантските пясъчни червеи "Шай-Хулуд" от научнофантастичните романи "Дюн" на американския писател Франк Хърбърт.

"Аз съм голям нърд и по онова време се вълнувах доста от филмите за "Дюн" - казва в изявление Рианън ЛаВайн, изследователката, направила откритието.

Името на вида препраща към японската дума за „шурикен“ заради подобните му на остриета четинки, обяснява тя.

Изследователите откриват вкаменелостта по време на разкопки на обект в Спенс Шейл - дебела геоложка формация по границата между Северна Юта и Южен Айдахо. Екземплярът е дълъг около 7-8 см (70-80 мм), или "малко по-къс от дължината на смартфон", казва ЛаВайн. (За разлика от него пясъчните червеи от "Дюн" са дълги стотици метри).

"Разцепих едно от тези парчета скала и веднага разбрах, че става дума за нещо нетипично", обяснява ЛаВайн, която е научен сътрудник в Института по биоразнообразие и Природонаучния музей на Канзаския университет. "Първото нещо, което виждаме, са тези радиални остриета, които приличат на звезди или цветя", каза тя. Първоначално изследователите не са били сигурни дали подобният на цвете дизайн действително произхожда от живо същество или е просто "странен минерален растеж", добави тя.

За да си отговори на този въпрос, екипът, от който е част и ЛаВайн, анализира вкаменелостта със сканиращ електронен микроскоп, който обстрелва образеца с лъч електрони, за да се получи детайлно изображение на повърхността му в близък план. Според проучване, публикувано на 8 април в списание Historical Biology, изследователите установяват, че екземплярът е нов вид мекотело.

"Анелидите (прешленести червеи, бел. пр.) се срещат много рядко в камбрийската Северна Америка и досега знаехме само за един екземпляр от Спенс Шейл", казва в изявлението си водещият автор на изследването Жулиен Кимиг, палеонтолог от Държавния музей по естествена история в Германия.

Прешленестите червеи наброяват около 21 000 вида червеи, които живеят както в сухоземна, така и в сладководна и морска среда.

Източник: Live Science