Учени използват умението на микроскопичните червеи да надушват рака на белите дробове, за да създадат ново диагностично устройство, което има потенциала да спаси безброй човешки животи. Един ден изобретението, наречено „червей върху чип“, може да се използва за ранна диагностика на рак.

Въпросните червеи се казват C. elegans и са известни още като нематоди. Те се привличат от различни миризми, включително от тези, отделяни от раковите клетки на белите дробове.

В проучване, намиращо се в сравнително начален стадий и представено по време на срещата Американското химично общество в Сан Диего, специалисти твърдят, че червеите се насочват по-често към канцерогенните, отколкото към здравите клетки.

„Раковите клетки на белите дробове произвеждат различен набор от миризливи молекули в сравнение с нормалните клетки – казва д-р Шинк Сик Чой от Университета Мьонджи в Корея. – Всеизвестен факт е, че C. elegans – живеещите в почвата нематоди – се привличат или отблъскват от определени миризми. Ето защо ни хрумна, че кръглият червей може да бъде използван за откриването на рак на белите дробове.“

Проучването показва, че червеите успяват да направят това в около 70 процента от случаите. Екипът се надява, че ще може да подобри резултатите, като използва нематоди, притежаващи „спомени“ за конкретни ракови миризми, тъй като вече са били изложени на ракови клетки.

Самият чип разполага с вдлъбнатини в двата си края – в тях учените поставят съответно раковите и нормалните клетки, извлечени от белите дробове. Впоследствие червеите, намиращи се в средата, избират накъде да се насочат. По-голямата част тръгва към раковите клетки. Онези, чиято способност да надушват определени миризми е нарушена от мутации в рецепторния ген odr-3, не проявяват това поведение.

Следващата цел на учените е (веднъж щом оптимизират своето изобретение) да използват урина, слюнка и дори издихание вместо ракови клетки от белите дробове.

„Ще си сътрудничим с лекарите, за да открием дали нашите методи могат да откриват рак на белите дробове в пациенти в ранен стадий.“