Хората имат повече общи черти с приличащите на червеи чревнодишащи, които обитават морските дълбини, отколкото може да се предположи, пише Discovery News. Преди над 500 милиона години хората и тези червеи са имали общ предшественик. Оказва се, че все още споделяме хиляди гени с морските създания, посочват изследователи, които са секвенирали геномите на два вида морски червеи.

Резултатите показват, че чревнодишащите и хората са далечни братовчеди, казва Олег Симаков от Университета в Окинава, Япония. Учените са анализирали гени от два вида чревнодишащи - Ptychodera flava от Хавай и Saccoglossus kowalevskii, обитаващ Атлантическия океан. Очевидно червеите не изглеждат като хора. Те нямат крайници и дишат чрез отвори в корема си. Създанията споделят обаче приблизително 14 000 гени с хората, което е 70 процента от човешкия геном. Гените могат да се проследят до предшественици на хората и чревнодишащите, живели преди повече от 500 милиони години по време на геоложкия период камбрий.

Гените на древния предшественик съществуват днес не само у хората, но и в морските звезди и техните роднини октоподите и сепиите. Животните от това родословие се наричат вторичноустни. Най-древните живи наследници на вторичноустните са чревнодишащите. Видове като тях помагат на учените да разберат как гени, появили се преди милиони години, контролират развитието на различни, но свързани помежду си физически характеристики в животинския свят. Това се случва дори при видове толкова различни като чревнодишащите и хората.

С еволюцията на вторичноустните са се появили видове, по-сложни от техните чревнодишащи братовчеди. Но дори при по-късните видове някои физически черти могат да се свържат с гени за по-прости структури в чревнодишащите, които изпълняват същата функция. Едно семейство гени е било особено интересно за изследователите, пише „Фокус”. Чревнодишащите се хранят чрез специални отвори близо до стомасите им. В природата не съществуват други животни с такава храносмилателна система, затова екипът им е отделил специално внимание. Учените са установили, че тези гени биха могли да се свържат с развитието на хриле при вторичноустните. Дори при хората те може да са изиграли роля при развитието на фаринкса – тръбата, свързваща стомаха и хранопровода.