Свикнали сме с идеята, че когато става дума за извънземен живот, ледът на екзопланетите е изключително добър признак. И въпреки огромното разнообразие от странни и невероятни форми, които организмите биха могли да приемат, учените са единодушни, че за да еволюират, ще им бъде необходима вода.

Нов научен труд обаче, публикуван в изданието Physical Review Letters, прокарва теорията, че е вярно тъкмо обратното. Поне при определени условия. Екип от физици най-накрая е разгадал мистерията около една странна форма на леда. Тяхната находка би могла да промени начина, по който астрономите търсят признаци за извънземен живот.

Виж още: Всички сме извънземни

Това, което хората възприемат за "лед", всъщност е една от многото му различни фази. Технически погледнато почти целият лед на Земята - от ледчетата в питието ви до ледниците в Антарктика - е Ih  като "h" означава "шестоъгълник" (hexagon), формата, под която замръзват водните молекули. Много рядко - обикновено високо в атмосферата - на нашата планета се образува и Ic. Форма на леда, която учените наричат "леден лед" (ice icy).

При наистина екстремни условия обаче ледът може да приеме общо цели 17 различни фази (виж видеото по-долу). Съществува лед II, III и т.н. - чак до XVI. Всяка една от тези форми се категоризира от условията, на базата на които се формира. Не на последно място - съществува и квадратен лед, открит през 2014 г., както и аморфен лед (фаза толкова странна и екзотична, че технически е определена като стъкло).

Някъде по средата на този списък се крие лед VII. За да се образува при стайна температура, тази форма изисква налягане, което е 30 000 пъти по-високо от атмосферното на морското равнище. Ето защо този лед се среща единствено на някои доста странни места. Например в капан в диамант дълбоко в мантията на Земята или в лаборатория с най-мощния рентгенов лазерен лъч в света.

Виж още: Астрономи засякоха непознати радиосигнали от Космоса

За съжаление обаче различните лабораторни експерименти, занимаващи се с получването на лед VII, приключват с различни резултати. Един от тях например открива, че VII се формира първи на повърхността, а след това се разпространява навътре. Според други експерименти пък водните проби замръзват равномерно в удивително бързо - само за 10 наносекунди.