Учени от Познанския университет установиха, че нивата на кортизола, т.нар. хормони на стреса, се увеличават с покачването на температурите. Това означава, че сме изложени на по-голямо напрежение през летните, отколкото през зимните месеци.

„Нашето откритие противоречи на традиционното схващане за физическото натоварване през зимата и релаксиращото лято", коментират изследователите.

​Кортизолът е катаболен стероиден хормон, отделян от надбъбречните жлези. Често е наричан и хормон на стреса, защото нивата му значително нарастват след физически и емоционален стрес. Всъщност този хормон е много повече от индикатор за нивото на стрес в организма, той е и много важен за почти всички функции на човешкото тяло. Недостиг или излишък от този хормон може да доведе до сериозни проблеми в тялото. При нормални обстоятелства нивата на кортизол са най-високи сутрин между 6 и 8 часа, а през деня постепенно намаляват и достигат най-ниска стойност към полунощ.

Полските учени достигат до своето заключение, след като проучват слюнката на студентки по медицина през лятото и зимата. Доброволките са попълнили и въпросници колко спят, как се хранят и колко се движат.

Оказва се, че нивата на кортизола са по-високи през лятото, макар и нивата на възпаление да не се променили значимо през двата сезона.