Четирите лица на хроничния стрес

22 януари 2019 г., 18:36
1453

Илюстрация: Tithi Luadthong / Shutterstock

Kогато е в малки дози, стресът може да бъде най-добрият приятел на всеки професионалист. Той е основна съставка за развитието и растежа. В края на краищата усилени тренировки във фитнес залата, ежедневна работа по разрастването на вашия бизнес и приемането на предизвикателства, с които да тествате границите на вашите способностите, са неща, които определено носят много стрес, но те имат потенциала да бъдат и изключително полезни.

Въпреки това, ако не разполагате с нужните умения и информация, за да поддържате нивата на стрес в приемливи граници, той може да се превърне и в най-големият ви враг и да започне да пречи на вашето развитие. Стресът е комплексен фактор от нашия живот, който има най-различни прояви, както негативни, така и позитивни.

Имайки това предвид, би било добре да се запознаете с четири от основните видове хроничен стрес, с които трябва да бъдете най-внимателни:

1. Емоционален стрес

Емоционалният стрес е един наистина сериозен проблем, тъй като той води до изграждането на навици и поведение, които са контрапродуктивни и допълнително утежняващи проблемите, пред които ви изправя вашия живот. Емоционалният стрес може да се прояви под формата на висока раздразнимост, унилост, неспокойство, резки промени в настроението и чувство на неудовлетвореност от живота и работата.

Независимо от това кои от тези симптоми забелязвате в собственото си ежедневие, ако не положите усилия, за да ограничите емоционалният стрес, той може да влоши цялостното ви възприятие за вашия живот и да ви постави в една спирала на нещастието, в която всяко положително събитие остава незабелязано.

От ключово значение е да не забравяте, че не можете да контролирате света около вас и реакциите на другите хора. Вие обаче имате пълен контрол върху начина, по който реагирате на тези негативни ситуации. Когато говорим за емоционален стрес, най-добрият антидот е себепознанието.

За да изградите добро себепознание, започнете да отделяте време за практики, които ви помагат да разберете по-добре себе си, като например медитация и записване на вашите мисли на лист или друг физически носител. По този начин ще можете да по-добре обмислени и логични решения, а не такива, които са подхранвани от емоционалното ви състояние.

2. Стрес, свързан с вашата среда на живот

Средата, в която живеете и работите може да ви изстреля до лични и професионални висоти, но в същото време може и да ви вкара в ситуация на застой и постоянно разочарование.

С какви хора прекарвате свободното си време? Как ви кара да се чувствате градът, в който живеете? Чувствате ли се комфортно в собствения си дом? Каква е ситуацията на работното място? Ако повечето от тези неща не ви навеждат на приятни и позитивни мисли, то вашият организъм натрупва стрес, дори и в момента да не го осъзнавате.

Ако проблемът е в работното място, то най-вероятно няма да имате възможността да промените изцяло работната си среда, но това не означава, че не можете да добавите към офиса си неща, които да ви навяват добри спомени и емоции.

Сложете няколко растения върху бюрото си и снимки на вашите близки, които да ви напомнят защо работите толкова упорито.

3. Стрес, свързан с личните ви връзки

Вашият партньор в живота може да има чувството, че не получава нужното внимание от вас заради претовареният ви работен график или честите срещи с приятели, които ви дърпат към стари навици, които вече не са ви от полза. Изключително важно е да се подготвите с подходящите инструменти, за да се справите с този тип стрес.

Например, когато става въпрос за недоволството на вашия партньор, не избързвате с критиките. Отчетете неговите/нейните притеснения и опитайте да ги успокоите, вместо да реагирате първосигнално и прибързано. Когато  реагирате, след като сте изслушали партньора си, ще ограничи емоционалния заряд на вашия отговор и ще ви помогне да разгледате ситуацията по по-обективен начин.

Друг мощен инструмент, от който трябва да се възползвате в тези ситуации, е да опитвате да се поставите на мястото на другия. Именно емпатията е най-силното оръжие срещу необмислените реакции и негативните емоции.

Прочетете целия материал на сайта на Мениджър Нюз.

Ключови думи:
Коментари