Не е лесно да си сперматозоид. В семенната течност на човека откриваме между 60 и 100 млн. сперматозоиди. Яйцеклетката обаче е само една. За да отсее слабите, женската репродуктивна система наподобява поле, осеяно с препятствия и капани. В края на краищата победителят може да е само един.

Учени от университета Корнел в Ню Йорк описаха подробно пътя на сперматозоидите през женската репродуктивна система. Те откриват поредица от микроканали и тесни пространства, които са създадени с една-едничка цел – да окуражават съревнованието между сперматозоидите. Така единствено най-сръчните ще успеят да достигнат до яйцеклетката.

Тези структури в каналите „изпълняват ролята на своеобразни порти. През тях могат да преминат само онези сперматозоиди, които се движат достатъчно бързо. Останалите се натрупват под структурите“, пишат авторите на изследването.

Учените използват компютърни симулации и сперматозоиди на бик (те имат сходно придвижване с човешките), за да наблюдават как точно тези полови клетки преминават от шийката на матката в яйцеклетката.

На базата на наблюденията си изработват структура, сходна с тесните канали на репродуктивния тракт. Накрая проследяват внимателно движението на сперматозоидите. Изследователите забелязват, че по-бавните полови клетки се натрупват в близост до „портите“, не могат да промушат през по-тесните канали и накрая обкръжаващият ги поток ги помита. По-бързите сперматозоиди обаче преминават през тези мънички отвори с лекота.

Бавната подвижност на сперматозоидите определено усложнява оплождането. На този етап обаче не съществуват доказателства, че по-бързо плуващите полови клетки предоставят каквото и да било генетично преимущество спрямо по-бавните си „събратя“.

Откритията на учените биха могли да се използват за разработка на лечения, които да помогнат на по-бавните плувци – например като бъдат инжектирани по-напред в женския репродуктивен тракт.

Източник: Science Advances