В желанието си да избегнат страничните ефекти от хормоналните противозачатъчни, изследователи решиха да проучат идеята за един потенциално нов контрацептив, който използва силата на антисперматозоидните антитела.

Техните първоначални опити са публикувани в Science Translational Medicine.

Екипът от биомедицински учени от различни институции в САЩ създадоха обвързващи се със сперматозоидите антитела, базирани на естествените антитела срещу човешката сперма.

Някои хора могат да образуват по естествен път антитела срещу сперматозоидите. В този случай имунната система идентифицира погрешно мъжките репродуктивни клетки като чужди нашественици и ги напада. Това състояние е много рядко и може да доведе до редица усложнения, но за целта на експеримента то предоставя идеалните основи. Изследователите се сдобиват с тези антисперматозоидни антитела от половата система на няколко жени, които страдат от безплодност, и ги модифицират, като добавят към тях множество „обвързваащи фрагменти“, които подобряват способността им да се обвързват със сперматозоидите десетократно. Нещо повече – след като тестват антителата във влагалището на овца, учените откриват, че те намаляват броя на подвижните сперматозоиди с над 99,9 процента в сравнение с контролните групи.

Хормоналните контрацептиви са изключително разпространени и много ефективни, но те вървят ръка за ръка с редица нежелани странични ефекти. Например гадене, промени в настроението и кръвосъсиреци. Както множество изследователи отбелязват, рискът от появата на сериозен кръвен съсирек е значително по-висока при хората, приемащи контрацептиви, отколкото при която и да е ваксина срещу COVID-19.

Що се отнася до сегашния метод, учените признават, че съществуват редица ограничения. Така например изследването не демонстрира дали тези антитела могат да предотвратят бременността. Специалистите обаче се надяват, че то би могло да проправи пътя за нова алтернатива на стандартните контрацептиви.

Това не е първото проучване, посветено на потенциалната роля на антителата като контрацептиви. През юли 2021 г. американски учени демонстрираха в лабораторни условия нов контрацептивен метод, който използва антитела, за да кара сперматозоидите да се скупчват на едно място и на практика да стават безполезни.