Британски биолози установиха, че независимо какъв и изборът на жената на брачен партньор, нейната яйцеклетка на практика решава дали той ще стане баща на децата ѝ.
Просто, защото яйцеклетките проявяват характер и „редактират“ всеки избор. Те решават кой сперматозоид да допуснат за оплождането.

Проблемът е в това, че сперматозоидите реагират различно в течната среда около яйцеклетката. Едни целеустремено вървят към нея, други „се разсейват“, установи екип под ръководството на Даниел Брайсън от университета Манчестър. Проучването е публикувано в престижното списание Proceedings of the Royal Society.

Според учените яйцеклетките избирателно привличат към себе си сперматозоидите и това въобще не зависи от желанието на жената. Засега няма научен отговор кой механизъм отговаря за тази избирателност, и как тя се отразява в крайна сметка на жизнеспособността на бъдещото дете.

При животните изборът на партньор за чифтосване не се определя само от ухажването. И дори самецът да успее да се чифтоса със самката, бременност може и да не настъпи.

Механизмите на този „скрит“ избор са много: може женската да изхвърли част от семенната течност от половите си пътища, може да ограничи нейната подвижност, дори може да ограничи преживяемостта на ембриона в матката си. Повечето от тези механизми при млекопитаещите вече са изяснени, но не и при човека.

Няма обаче причина да се вярва, че при хората няма подобни механизми на „скрит“ подбор. Дори има подозрения, че именно те отговарят за неравното разпределение на двата пола в популацията – известно е, че много по-често се раждат момчета, отколкото момичета.

Известно е, че човешката яйцеклетка може да направлява движението на сперматозоидите към себе си.

Целта на проучването на екипа била да провери дали тя е способна да селектира най-подходящите за нея сперматозоиди. Учените получили образци на сперма и фоликуларна течност ( тя обгръща яйцеклетката и се съхранява известно време след овулацията). Така установили, че колко повече са сперматозоидите, толкова течността е по-привлекателна за тях.

В друг експеримент поставили сперматозоидите пред избор – за да проверят дали фоликуларна течност на „партньорката“ или на чужда жена е по-привлекателна за тях. Така установили, че винаги те предпочитат едната. И не е задължително това да е на партньорката.

Освен това и скоростта на сперматозоидите в това състезание не се различава в зависимост от целта, към която са се устремили. Това, според учените е доказателство, че движението на сперматозоидите зависи от капризите на яйцеклетката, а не от фактори на средата, като например нейната плътност.

Какъв механизъм за дискриминация на сперматозоидите използва яйцеклетката, засега остава загадка. Учените допускат, че тя може да се дължи на генетична съвместимост, но тази теория е доста спорна.

Източник: Новите родители