През последните години таблетите и смартфоните се превърнаха в един от популярните методи за укротяване на малки деца – наред с добре познатото „инсталиране” пред телевизора или посещаването на ресторант от известна верига за бързо хранене. 

Няма да коментираме правилността на този родителски подход. Очевидно е обаче, че в този контекст въпросът за влиянието на мобилните устройства върху развиващия се мозък на децата е от изключително значение. От страна на науката честният отговор на поставения в заглавието въпрос е „не знаем”. „Все още не знаем какви са цялостните неврологични ефекти на тези технологии”, заявява д-р Гари Смол от Университета на Калифорния в Лос Анжелис пред New York Times. Факт е, че все още е рано за дългосрочни изследвания по въпроса. Дори най-големите деца, които са започнали да си играят със смартфони и таблети като бебета, са все още в началното училище.

Въпреки противоречивите си резултати едно наскоро публикувано изследване дава някаква ориентация по въпроса. Учени от Университета на Глазгоу са проследили дългосрочно развитието на 19 хил. британски деца родени през 2000 г. и 2001 г. Целта на проучването е да се установи въздействието на всеки вид „екранно време”, достъпно в първите години на 21. век, включително гледане на телевизия, видео и DVD-та. Резултатите сочат, че децата прекарващи повече от 3 часа дневно през телевизора имат чувствително по-голям шанс да развият проблеми с общуването или емоционални симптоми до навършването на 7-годишна възраст. В същото време, сред малчуганите не са открити каквито и да е проблеми предизвикани от употребата на подходящи за възрастта им видеоигри. Това звучи окуражаващо в контекста на таблетите и смартфоните, доколкото игрите са основният начин, по който ги използват децата.

В крайна сметка, добрата новина е, че към момента няма основания за тревога. Всъщност засега има само един потенциален проблем, издигнат от учените. Ако децата ви заменят социални и ангажиращи ума занимания с взиране в екран (от какъвто и да е вид) това може да им попречи да придобият някои фундаментално важни комуникационни умения, смятат те. „Детският мозък се развива бързо през първите си години, а малките деца се учат най-добре чрез комуникация с хора, а не с екрани”, категорична е Американската академия по педиатрия.