За повечето от нас дори припомнянето на лице от преди 30 години може да бъде предизвикателство. Но клетките в нашата имунна система могат да запомнят своите врагове много добре. Проблемът беше, че не разбирахме как това е възможно и какъв е точния механизъм на това запомняне. Досега. Ново изследване на учените запълни белите полета в разбирането ни как нашето тяло запомня патогените и разгада механизма, по който имунните ни клетки изграждат базата данни за бъдещи битки.

Ученитe от университета на Калифорния в Бъркли са използвани водороден изотоп за да маркират белите кръвни телца в доброволци, и са проследили специално избран вирус от минала инфекция, срещу която организмът е развил имунитет за да запишат отделните етапи от запомнянето. Те са открили, че сред въвеждането на вируса се формира набор от клетки за памет. Тези клетки приличат на стандартни цититоксични Т клетки – бойци, които се борят с вражеските клетки, с една разлика: техните гени са “етикирани” епигенетически с паметта от “войната”. “Тези клетки са като войници-ветерани, които само стоят и чакат да се появи даден запаметен вирус, за да го елиминират”, коментира Марк Хелерстийн от екипа.