По време на стареенето и мишките, подобно на хората, стават неактивни и губят мускулна маса и сила. Сега екип от учени, ръководен от Йохан Ауверкс от Швейцарския федерален технологичен институт в Лозана (EPFL), откри, че когато гризачите остаряват, мускулите им се пълнят с церамиди. Церамидите, известни с това, че се използват често в продуктите за грижа за кожата, представляват сфинголипиди - клас мастни молекули, които не служат за производство на енергия, а изпълняват различни задачи в клетката.

Изследователите установяват, че при стареенето се наблюдава претоварване на различни протеини, включително на SPT, които са необходими за превръщането на мастните киселини и аминокиселините в серамиди. "Сфинголипидите и церамидите са сложен, но много интересен клас мазнини. Важно е да изучим тяхната роля в стареенето, тъй като изпълняват много разнообразни функции", казва д-р Пирки-Пекка Лаурила, лекар и водещ автор на изследването.

Впоследствие учените решават да проверят дали намаляването на претоварването с церамиди може да предотврати свързаното с възрастта намаляване на мускулната функция. Те лекуват стари мишки с блокери на церамида, като например мириоцин и синтетичния блокер Takeda-2, и използват аденоасоциирани вируси, за да блокират синтеза на церамид специално в мускулите. Серамидните блокери предотвратяват загубата на мускулна маса по време на стареенето, правят мишките по-силни и им позволяват да бягат на по-дълги разстояния, като подобряват координацията им.

За да проучат по-задълбочено този ефект, учените измерват всички известни генни продукти в мускулите с помощта на техника, наречена секвениране на РНК. "Оказа се, че блокирането на производството на церамид активира мускулните стволови клетки, като кара мускулите да натрупват повече протеини и да изместват типа влакна към бързоразвиващите се гликолитични, за да се получат по-големи и по-силни мускули при остарелите мишки", обяснява д-р Мартин Волвенд, основен сътрудник в изследването.

Накрая учените проверяват дали намаляването на церамидите в мускулите може да бъде полезно и за хората. Те изследват хиляди 70-80-годишни мъже и жени от Хелзинки и откриват, че 25% от тях имат определена форма на ген, който намалява генните продукти на пътищата за производство на сфинголипиди в мускулите. Хората, които са имали тази генна форма, намаляваща церамидите, са можели да ходят по-дълго, да бъдат по-силни и да се изправят по-добре от стол, което свидетелства за по-здравословно стареене, подобно на мишки, лекувани с блокери на церамиди.

"Тези открития са много важни, тъй като ни дават силен стимул за разработване на инхибитори, които биха могли да бъдат тествани при хора", казва Йохан Ауверкс. Сега учените започват сътрудничество с фармацевтичната индустрия.

Изследването е публикувано в Nature Aging.