Първите няколко години в живота играят ключова роля в установяването на невронните връзки в мозъка на детето. А сега ново изследване установи, че нашият опит като деца може да предизвика промени в невроните и на генетично ниво. Учените са открили, че когато малките лабораторни мишки биват пренебрегвани от майката това отключва “прескачане на гените” в техния мозък. Резултатът подсказва за съществуването на сходен механизъм и при хората, който, ако се потвърди, може да помогне да се обясни развитието на определени неврологични заболявания. Способността на определени гени да се копират и да мигрират от едно място на друго е познато отдавна, всъщност, от повече от половин век.

Сегментите на кода, наречени транспозони, могат да предизвикат мозайка от съседни клетки, които технически да имат леко различаващи се карти, дори и въпреки, че принадлежат на един и същи индивид. “Нас ни учат, че ДНК е нещо стабилно и непреоменящо се, и което ни изгражда такива, каквито сме, но реалността е много по-динамична”, обяснява генетикът Фред Гейдж от института Солк в Калифорния. “Оказва се, че съществуват гени във вашите клетки, които са способни да се копират и да се движат наоколо, което означава, че по някакъв начин вашата ДНК се променя”. В експеримента с лабораторните мишки се е оказало, че колкото по-лоша е грижата на майката за децата й, толкова повече гените са се копирали и са се премествали.