Процесът на стареене често е свързан с появата на неврологични симптоми като влошаване на когнитивните способности, загуба на паметта или разстройства на настроението като депресия. Предишни проучвания показаха, че растежният фактор GDF11, протеин, който се съдържа в кръвта, има благоприятен ефект върху обонятелното възприятие и върху генерирането на нови клетки в мозъка на застаряващи мишки. Въпреки това механизмът на действие на GDF11 в мозъка остава неизвестен.

Изследователи от института „Пастьор“, CNRS и Inserm откриха, че дългосрочното прилагане на протеина GDF11 на застаряващи мишки подобрява паметта им и значително намалява поведенческите нарушения, свързани с депресията, като им позволява да се върнат към поведение, подобно на това при по-младите мишки. Резултатите от това проучване са публикувани в списание Nature Aging.

Учените провеждат допълнителни изследвания в различни модели на застаряващи мишки или модели на мишки с поведенчески разстройства, подобни на депресията, и в невронни култури in vitro, което им позволява да определят молекулярния механизъм на действие на GDF11. Те откриват, че прилагането на GDF11 активира естествения процес на вътреклетъчно почистване, наречен "автофагия", в мозъка и елиминирането на стареещите клетки. По този начин протеинът GDF11 косвено увеличава клетъчния оборот в хипокампуса и възстановява невронната активност.

За да разберат по-добре връзката между депресивните разстройства и протеина GDF11 при хората, учени от института „Пастьор“, CNRS и Inserm, в сътрудничество с учени от университета McMaster, определят количеството на протеина в кръвния серум на международна група млади пациенти с голямо депресивно разстройство. Те наблюдават, че нивата на GDF11 са значително по-ниски при тези пациенти. Освен това, измервайки нивата на този протеин на различни етапи, учените наблюдават колебания в нивото му в зависимост от депресивното състояние.

"Тази работа предоставя клинични доказателства, свързващи ниските нива на GDF11 в кръвта с разстройствата на настроението при пациенти с депресия", казва Лида Кацимпарди, изследовател в отдела за възприятие и памет на института "Пастьор" и съавтор на изследването. "В бъдеще тази молекула би могла да се използва като биомаркер за диагностициране на депресивни епизоди. Тя би могла да служи и като терапевтична молекула за лечение на когнитивни и афективни разстройства", заключава тя.