Британски молекулярни учени успяха да създадат аналог на плацента, който се състои от два типа клетки, отговорни за обмяната на веществата между организмите на майката и детето, и които разделят двете кръвоносни системи.

С помощта на изкуствената мини плацента от стволови клетки ще може да се следи формирането на клетките и да се фиксират нарушения, които могат да доведат до спонтанен аборнт.

„Ние не знаем практически нищо за работата на плацентата, нямаме пълноценни аналози, а именно нарушенията в дейността на този орган се отразяват не само на самочувствието на бъдещата майка, но и застрашават живота на детето“ - така коментира успеха на екипа сътрудникът на университета в Кеймбридж Маргарет Турко.

За пробива на молекулярните биолози пише сп. Nature.

В последните години учените съумяха да превръщат стволовите клетки в костни тъкани, мускули, кожа и нервни клетки. В бъдеще те могат да заменят увредени части от човешкия организъм. Учените се надяват, че работата с мини плацентата ще им позволи да изучат причините за спонтанен аборт, но и причините за безплодие, както и за възникването на редки патологии.

Източник: Новите родители