Змиеркоподобната риба лампрей е толкова различна от хората, колкото можете да си представите. Тялото й няма перки, тя има изпъкнали очи и набор от ужасяващи зъби, които използва за да хапе жертвите си и да изпива кръвта им. И въпреки това, тези извънземно-изглеждащи създания споделят нещо уникално с хората. Както и нас те имат ген, който позволява да се възстанови гръбначния стълб в случай на нараняване. Откритието е наистина значимо за медицината. Ако един ден успеем да активираме този ген и у хората това означава, че медицината ще може да възстановява увредени гръбначни стълбове и да излекува дори парализа.

Екип от международни учени е идентифицирал гена. В тяхното изследване те са са успели да излекуват лампрей с увреден гръбнак, който е имала пълна парализа, до нормално здравословно състояние в рамките на 10 до12 седмици. ”Учените знаеха от много години, че тази специална риба успява да постигне спонтанно възстановяване на гръбначния стълб след травма, но досега не се знаеше молекулярната рецепта за това”, обяснява Она Блуук, доцент от института Фейнстийн. Учените са установили с изненада, че промените след активиране на гена засягат не само гръбначния стълб, но и мозъка, което потвърждава хипотезата, че и мозъкът се променя след увреждане на гръбначния стълб.