Още от детска възраст родители и учители непрекъснато ни повтарят да ходим изправени. Според последно изследване правилната стойка, не е полезна само за гръбнака, а и действа добре и върху психиката на човека.

Проучването на учени от университета Маршал в Калифорния са подложили група доброволци на два вида експерименти. В единия случай трябвало да заемат „доминатна стойка" - с високо вдигната глава и изправени рамене с правилно разположено тяло на стола. При тези условия учените измерили прага на поносимост към болката на участниците в опита.

Във втория експеримент се оценявало взаимодействието със събеседника в зависимост от стойката на изследвания.

Резултатите показали, че който е с правилна стойка има съответно и по-голям праг на поносимост към болката и много по-добре се справя със стреса. Доброволците заявили, че в доминантно положение се чувствали по-сигурни в себе си, владеели положението и изпитвали чувство на превъзходство към "прегърбените".

Когато човек общува със събеседник с "доминантна" стойка, той подсъзнателно се стреми да се изправи, казват учените, провели експеримента.

„От данните, които получихме стана ясно, че когато някой изпита силна болка, за препоръчване е да стои изправен, а не да се свива на кълбо, каквато е инстинктивната ни реакция. Когато човек сгъва тялото си, подобна стойка може да го наведе на мисълта, че не контролира положението, а с това може да увеличи възприятието си за болка”, обяснява авторът на изследването Скот Уилтърмът.

Учените предполагат, че при доминантна поза организмът пуска в циркулация по-високи нива на тестостерон, а се снижават нивата на кортизола. В резултат на това първият хормон редуцира възприятието за болка, а вторият - за стрес.

Учените заключават , че в по-дългосрочен план изправената стойка може да ни помогне по-лесно да преминем през силно стресиращи преживявания и в крайна сметка да изградим една по-здрава психика.