Учени от Лайпцигския университет и университета във Вюрцбург са открили генна мутация, която повишава нивото на интелигентност със серия от експерименти с Drosophila melanogaster (плодова муха). Резултатите от изследването са публикувани в списание Brain.

В началото специалистите са доказали, че специфичният RIM протеин на мухите е идентичен с човешки протеин на молекулярно ниво. След това те са създали условия, благоприятни за мутацията на генома на мухата, и са измерили активността на синапсите (точките на контакт между два неврона или неврон и ефекторна клетка – клетки от нервната система). Оказва се, че изменения в гена CORD7 в ДНК може да доведе до по-ефективното предаване на импулси между синапсите.

Промяната в генетичния код води до повишаване на когнитивните способности, но и причинява слепота при мухите.

Изследователите смятат, че това откритие се отнася и за хората, защото свързаните с болестта геноми при мухите и тези на хората достигат до 75 % сходство.

През май, тази година, група американски биолози предложиха  нов способ за защита на ДНК от преждевременно остаряване. За да направят това, те предлагат да се контролира активността на гена FOXM1.