Десетки хиляди години преди швейцарският изобретател Карл Елснер да монтира тирбушон в джобното ножче неандерталците са имали свои собствени мултифункционални инструменти и това са били ръчните брадви. Тези камъни с размери между 10 и 13 сантиметра са били изрязани в големи форми наподобяващи на сълза, които са имали широка база и два остри режещи ръба. Неандерталците са ги използвали, за да секат дърва и да ги обработват, да режат месо, да копаят скривалища в земята и да заострят други инструменти.

Но новината тук е друга. Много вероятно е те да са използвали брадвите, за да запалват огньове, според последните хипотези на учените. В няколко експеримента археологът Ендрю Соренсен, изследовател от университета в Лайден, Холандия, е удрял пирит в намерени неандерталски брадви. Пиритът, известен още като златото на глупака хвърля искри, след като се удари с камък. А многократното удряне на пирит с брадва, разбира се, оставя следи по нея. И според Сорненсен следите по брадвите, които са останали след тестовете на Соренсен и колегите му, са наподобявали изключително следите, които са били открити по неандерталски брадви от региона на днешна Франция.