Развалени яйца, повръщано от животни или просто разлагащ се кит? Миризмите, на които може да се натъкнем, могат да бъдат наистина ужасни и оттук естествено следва въпросът – коя миризма е наистина най-отблъскваща? Оказва се, че науката, която дава отговор, е порядъчно сложна. Според ново изследване по проблема, публикувано в научното списание Джърнал ъф Нюросайънс, отвращението ни към миризмите се свежда основно до тяхната молекулярна структура.

Екип от учени е проучил над 1500 свойства на 150 различни молекули, за да установи научната основа на приятността или отблъскването на една миризма и нейните физикохимични свойства. Последните се дават най-вече от начина, по който са подредени молекулите на веществото. Двата най-важни фактора за това, как приемаме миризмите са молекулярното тегло и плътността на електроните. Тежки, по-разпростряни молекули се асоцииират с лоши миризми от вида на гниещо дърво, докато леките и компактни молекули, като тази на лимонената миризма, се приемат положително.

Но според учените има и още един много важен фактор, който определя това, как приемаме миризмите и това е еволюцията на човека. Тя ни е научила да се отвращаваме от миризми, които са знак за нещо опасно, което може да ни попречи, за да оцелеем.