В четвъртък в югозападната китайска провинция Съчуан заработи физическа лаборатория на 2400 метра под земята, което я прави най-голямото и най-дълбокото подземно подобно съоръжение в света, съобщава Синхуа.

Учените смятат, че лабораторията им осигурява „чисто“ пространство за изследване на невидимата субстанция, известна като тъмна материя във Вселената. Според тях изключителната дълбочина помага да се блокират повечето космически лъчи, които пречат на наблюдението, пише БТА. Дълбочинното съоръжение със свръхнисък радиационен фон за гранични физически експерименти (DURF) се намира под планината Цзинпин в автономната префектура Ляншан в Съчуан.

DURF, с общ капацитет на помещението от 330 000 куб. м, е вторият етап от изграждането на Китайската подземна лаборатория в Цзинпин. Строителството ѝ започва през декември 2020 г. и се извършва съвместно от Университета Цинхуа и компанията „Ялун Ривър Хайдропауър Дивелопмент“.

DURF ще се превърне в интердисциплинарен дълбоко-подземен научноизследователски център от световна класа, който ще интегрира множество дисциплини, включително физика на елементарните частици, ядрена астрофизика и природни науки, за да улесни развитието на научните изследвания в съответните гранични области, каза Юе Цян, професор в Университета Цинхуа.