Съществува мъх, който спокойно може да замести канабиса за медицински цели. Учени от Берн (Швейцария) са открили в чернодробните мъхове субстанция, подобна на THC. Психоактивното вещество, което се предлага под формата на дизайнерска дрога („лигал хай"),  притежава по-мощно болкоуспокояващо и противовъзпалително действие от  THC.

Медицинската употреба на канабиноиди от канабис в момента е предмет на широка дискусия в световен мащаб. Тетрахидроканабинолът (THC) днес се прилага в медицината за облекчаване на някои видове болки, мускулни спазми, световъртеж, гадене, възпаления, както и срещу безапетитие. Досега се смяташе, че индийският коноп е единственото растение, от което се добива THC. Но японският биохимик Йошинори Асакава  още през 1994 г. открива сродна на ТНС субстанция в чернодробния мъх Radula perrottetii и я нарича „перотетинен“.

Юрг Герч от Института по биохимия и молекулярна медицина към Бернския университет преди няколко години случайно разбира от интернет, че чернодробните мъхове са включени в списъка на легалните наркотици. По онова време фармакологичният ефект на това вещество още не е известен. Заедно с химици от екипа на Ерик Карейра от Цюрихския технологичен университет изследователите от Берн начело с Герч проучват и сравняват биологичните и фармакологичните свойства на ТНС и перотетинен. Въз основа на опити с животни те успяват да докажат, че мъхът има още по-силно противовъзпалително действие върху мозъка от THC.

Ниски дози THC имат голям терапевтичен потенциал в лечението на различни хронични заболявания. Но и до днес това вещество рядко се използва в медицината, най-вече защото има силен психотропен ефект, ако се приема в по-високи дози. Андреа Чика, сътрудничка на Юрг Герч, смята, че перотетинен и други подобни субстанции имат голямо бъдеще като терапевтични средства: „Този естествен продукт не е толкова психоактивен и същевременно би могъл да блокира възпалителните процеси в мозъка“. Перотетинен потиска преди всичко предизвикващите възпаления простагландини в мозъка. По този начин той действа върху канабиноидните рецептори подобно на свойствените на тялото ендоканабиноиди. Според учените обаче са необходими допълнителни изследвания, за да се установи дали на молекулно ниво перотетинен наистина действа по същия начин като конопа.

Източник: Университетът на Берн