Структурата на „молекулите на удоволствието” в мозъка вече не е тайна за учените. Това знание може да доведе до изработването на по-добри болкоуспокоителни и да помогне в борбата със зависимостите.

Протеините, наречени опиоидни рецептори, отговарят за контрола на болката и чувството на удоволствие. Чрез тях действат опиоидите (морфин, кодеин, хероин...) както и „естественият наркотик” ендорфин, който организмът сам произвежда.

„Щом веднъж сме видели структурата на рецептора, става по-лесно да разработим по-добри лекарства, насочени към него,” казва професор Брайън Рот от Школата по медицина в Чапъл Хил към Университета на Северна Каролина.

Има 4 типа опиоидни рецертори, два от които са напълно дешифрирани от два екипа учени, публикували изследванията си в списание Nature.

Групата на професор Рот работи върху капа-опиодния рецептор, върху който действа един от най-мощните природни халюциногени – салвинорин А, извлечен от растението Salvia divinorum, познато като „мексиканска мента”.

Другият анализиран подробно рецептор е мю-опиоидният, който се свързва с невротрансмитера ендорфин, като по този начин участва в процеса, контролиращ болката и удоволствието. Върху същия този рецептор действат синтетичните опиати като морфин, кодеин и хероин, както и опиумът.

Изследвания върху животни показват, че медикаменти, които блокират действието на капа-опиоидните рецептори, могат да се използват за лечение на зависимости, за болкоуспокояващи и др.

Дори психеделичният ефект, асоцииран с активирането на капа-рецептора, може да е от полза за по-доброто вникване в човешкото възприятие и съзнание, убеден е професор Рот.