Изследователи са проучили ефекта на доминото при краха на древен Египет, като смятат, че социалното разделение и опустошителната климатична промяна са били предизвикани от изригнал вулкан и то такъв, който може да се е намирал и на другата страна на планетата.

Екип от археолози и египтолози са свързали доказателствата за вулканичните изригвания, намерени в ледени сърцевини със сезонни модели от наводненията на Нил. Според тях нарушаването на речния баланс е отключил събития, които са довели до рухването на държавата. В историята социалните надигания на населението и климатичните промени често вървят ръка за ръка и водят до драматични промени в икономиката и политиката. Учените са изследвали климата в древен Египет като са използвали архитектурния паметник Ал-Микяс известен и като ислямския Ниломер.

Резултатите от проучванията са показали, че около 44 г.п.н.е особено силно вулканично изригване на друго място в света е изхвърлило огромно количесто пепел и горещи газове в атмосферата, спряло е сезонните мусони, които са били ключови за плодородната почва около реката Нил и са довели до сериозен глад. Това е довело до крайни социално недоволство, което ефективно е свалило държавното управление по това време, ръководено от царица Клеопатра VII.