Ново изследване, посветено на вдигането на тежести, разкрива две неща – че тази практика спомага за заздравяването на връзките между нервите и мускулите и че това заздравяване може да се случи дори и на по-късен етап от живота ни.

Всъщност хората започват да губят мускулна маса още преди 40-годишна възраст. Отчасти това се дължи на загубата на мускулни фибри, която започва в момента, в който двигателните неврони – клетките в мозъка и гръбначния мозък, които казват на телата ни да се движат – започват да се разпадат.

Този упадък не може да бъде спрян, но ново изследване показва, че можем да го забавим значително. Според неговите резултати тренировките с тежести заздравяват връзките между нервите и мускулите и предпазват двигателните неврони в гръбначния мозък (ключови за доброто функциониране на тялото).

„По-стари изследвания не успяват да докажат, че тренировките с тежести могат да заздравят връзката между двигателните неврони и мускулите. Нашето е първото, което представя открития, демонстриращи, че това действително е така“, казва физиологът Каспър Сондербро от Копенхагенския университет в Дания.

Това отчасти е така, тъй като е сравнително трудно да се тестват достатъчно тъкани, разположени на места, където мускулите и нервните клетки се свързват. Ето защо изследователите решават да прибягнат до помощта на биомаркери, свързани със стабилността на спокйката между невроните и мускулите в биопсии, взети от доброволци.

В изследването взимат участие 33 здрави възрастни мъже на средна възраст 72 г. Те са подканени да преминат през 16-седмичен сравнително интензивен фитнес курс с вдигане на тежести, включващ преси за крака, бедрено разгъване и сгъване, както и две упражнения за горната част на ръцете. Друга група, включваща 20 здрави възрастни мъже (също на средна възраст 72 г.) не преминават през този курс. Те изпълняват ролята на контролна група.

Тренировките се провеждат 3 пъти седмично. След 2 месеца (когато експериментът вече е преполовил) разликата в размера на мускулите и значително по-доброто здравословно състояние стават очевидни. Изследователите взимат биопсии от мускулите и засичат ясно различими промени и в биомаркерите.

Оказва се, че вдигането на тежести може да забави част от разпада на връзките между мускулите и нервната система (без да ги възобновява). Изследователите смятат, че ако започнем тренировките на по-ранна възраст, ще можем да създадем „резерви“, на които впоследствие тялото да разчита.

„Изследването показва, че дори и да започнете [да тренирате] на по-късен етап от живота си, пак можете да окажете влияние“, казва Сонденбро.

„Разбира се, колкото по-скоро започнете, толкова по-добре, но никога не е прекалено късно – дори да сте на 65- или 70-годишна възраст. Вашето тяло пак може да извлече облага от вдигането на тежести“, допълва той.

Въпреки че това изследване е проведено върху мъже, същото важи и за жените. Така например силовите тренировки са също толкова полезни при мъжете, колкото и при жените, изложени на по-висок риск от остеопороза.

Изследването е публикувано в American Journal of Physiology: Cell Physiology.