Защо някои хора ядат каквото си пожелаят и въпреки това запазват слаба и елегантна фигура? Същевременно други не спират да се потят във фитнеса, спазват изтощителни диети и въпреки това - не могат да постигнат задоволителни резултати. Е, учени откриха виновника - конкретен ген пречи на слабите да дебелеят, пише "Медиъкл Експрес".

Изследователите, чийто научен труд е публикуван в сп."Сел", достигат до това заключение, след като проучват над 47 хил. души в Естония. Имен сред тях е бил открит въпросният ген. Премахването му е водело до по-слаби индивиди при опити с мишки. Установено е още, че проявата му върху мозъчната дейност е свързана с регулирането на разхода на енергия.

"Всички знаем, че тези слаби хора са около един процент от населението", казва Джоузеф Пенингър, директор на института по природни науки и преподавател по медицинска генетика в Университета на Британска Колумбия, който ръководи изследването, допълва БТА. "Те могат да ядат, каквото си пожелаят и остават метаболитно здрави. Поемат много храна, не спортуват постоянно и въпреки това не наддават. Всички изучават затлъстяването и генетиката на затлъстяването. Помислихме си, че ще е добре да тръгнем по обратния път и да изследваме слабите хора", добави той.

Пенингер и екипът му изследва данни от естонската Биобанк, включваща 47 102  души на възраст от 20 до 44 години. Учените сравняват ДНК проби и клинични данни от здрави слаби индивиди с такива с нормално тегло и откриват генетични вариации в гена АЛК, които са уникални за слабите хора.

За учените е известно, че този ген често мутира при различни видове рак и има репутацията на "онкоген", свързан с развитието на тумори. Ролята му извън това обаче досега е слабо изследвана. След новото изследване вече има основания да се смята, че този ген играе роля в резистентността на организма да натрупва тегло. При изследванията с мишки се оказало, че той подава сигнал на мозъка да гори по-интензивно мазнини.