Експерти от Международната школа за академични изследвания създадоха метод на генна терапия, която може да помогне при лечението на един от видовете агресивен рак на мозъка – глиобластом.

Резултатите са публикувани в медицинското списание Oncotarget.

Ключовият елемент на лечението ще бъде генът, известен като Emx2, отговорен за намаляването на растежа на един вид глиални клетки – астроцити, по време на ембрионалното развитие. Експериментите показали, че активирането на този ген успешно предотвратява растежа на раковите клетки, защото помага за метаболитни смущения в шест различни точки.

Устойчивостта на раковите заболявания към терапията, която потиска растежа на тумора, се обяснява с множество обходни пътища, които злонамерените клетки използват, за да се противопоставят на лечението. В случая обаче Emx2 им оставя много малък шанс.

Учените смятат, че откритието ще помогне за предотвратяване на повторната поява на тумори, когато клетките показват резистентност към лекарства и провокират изостряне на заболяването.

Глиобластом е силно злокачествен тумор на мозъка (според Световната здравна организация - степен 4). Това е първичен мозъчен тумор, за разлика от метастазиралия рак на мозъка, при който произходът на туморни клетки е в друг рак на органи (например гърди, бели дробове, кожа и други), които мигрират от кръвта в мозъка. Произходът на глиобластома са клетки на самия мозък. Туморните клетки на глиобластома не се разпространяват извън мозъка и гръбначния мозък (има изключителни случаи, но те са много редки).