Британски учени съобщиха, че за пръв път са открили птичи грип при бозайници близо до Антарктида, предадоха ДПА и Ройтерс.

Патогенът е установен при морски слонове и морски котки, съобщиха от британската правителствена Агенция за здравето на животните и растенията. Вирусът е открит и при доминикански чайки и антарктически рибарки.

За вируса H5N1 са изследвани животни на остров Южна Джорджия, който се намира в южната част на Атлантическия океан на същата географска ширина като Огнена земя. Това е станало, след като през октомври там са открити няколко мъртви птици от вида кафяв морелетник (Stercorarius antarcticus).

Вирусът вероятно е пренесен от мигриращи птици от Южна Америка и оттогава се е разпространил сред тюлените и различни видове птици на острова, пише БТА. "Предаването и разпространението на това заболяване основно е природен феномен и продължаваме да подчертаваме значението на стриктната биосигурност за всички, които влизат в Южна Джорджия и Южните Сандвичеви острови", казва Лора Синклер Уилис от управата на британските задморски територии Южна Джорджия и Южните Сандвичеви острови.

Вирусът H5N1 застрашава деликатната и уникална екосистема на Антарктида, предупреди директорът на британската Агенция за здравето на животните и растенията Иън Браун.

Разпространението на птичия грип в региона представлява риск за големите популации от морски птици и морски бозайници.

"Ако птичият грип продължи да се разпространява в целия субантарктически регион, това може да застраши значително крехката екосистема и потенциално да изложи на риск редица много големи популации от морски птици и морски бозайници", отбелязва Браун.

Тестовете на албатроси и гигантски буревестници на остров Бърд край бреговете на Южна Джорджия обаче са отрицателни. Не са постъпвали и съобщения за по-висока от средната смъртност сред пингвините, отбелязва ДПА.

Това не е първият случай, в който птичи грип е открит при бозайници. Експерти в северната част на Аляска наскоро откриха вируса на птичия грип в мъртва бяла мечка.

Преди това са регистрирани случаи на заразяване на тюлени в Европа и Америка, на норки в Северна Испания и на лисици и видри в Англия, припомня ДПА.