Пълнолуние е. Поглеждате към небето. Луната е прекрасна, нали? Мислите си, че това е всичко, което може да видите от нейната повърхност? Грешите.

Да, който и да е човек на Земята може да види само половината от земния спътник във всеки един даден момент, а Слънцето осветява само половината от него отново във всеки един момент. Ако проявите търпение обаче, движението на Луната ще ви позволи да видите "разширената версия" на Вселената. Движенията, които ни позволяват да видим повече от повърхността на спътника, се наричат либрации.

Има няколко вида либрации. Първата се нарича лунна и се дължи на наклона на лунната орбита спрямо еклиптиката - поради него можем да наблюдаваме ту северния, ту южния полюс на Луната в зависимост от това дали тя е "под" или "над" еклиптиката.

Съществува и дневна либрация. Земята е огромна в съотношение с Луната и когато се върти, покрива огромна площ. Лунният изгрев се вижда от едната страна на планетата, докато лунният залез – от другата. Застанете на правилното място и ще видите спътника от два противоположни ъгли в един и също ден. Така ще може да зърнете допълнителни кътчета от неговата повърхност.

Другият тип либрация пък се дължи на ексцентрицета на лунната орбита. Луната се върти около оста си със същия период, с който обикаля около Земята, но скоростта й на обикаляне не е постоянна. Т.е. за четвърт период например тя ще се е завъртяла точно на 90 градуса около оста си, но ще е изминала повече или по-малко (в зависимост къде по-орбитата се намира) от 90 градуса от орбитата си - това позволява да се вижда по малко повече на изток и запад по лунния диск.

Прибавете към всичко това и факта, че Луната се клатушка леко, докато се върти в Космоса. Оказва се, че можем да видим много повече от нашия спътник, отколкото си мислим. Един добър астроном може да зърне около 59 процента от нейната повърхност през годината.

Разбира се, космическите апарати отдавна развалиха мистерията и ни показаха какво се крие на останалите 41 процента. Но какво пък, Вселената е достатъчно необятна и пълна със загадки.