Подгответе слънчевите телескопи! В понеделник (11 ноември) Меркурий ще премине през Слънцето. Този транзит, както е официалното му име, ще бъде видим от Европа, Африка и Америка и ще продължи от 14:35 ч до 19:34 ч.

Меркурий, най-вътрешната планета в Слънчевата система, орбитира около Слънцето за по-малко от 88 дни. Т.е. задминава Земята на всеки 3-4 месеца. Това се случва и по време на специални изравнявания и в тези случаи виждаме отново как тази планета преминава през слънчевия диск.

Защо ставаме свидетели на това явление само в определени моменти? Заради орбитата на Меркурий, която е със 7-градусов ъгъл спрямо орбитата на нашата планета. Поради тази причина транзитът се случва или през май, или през ноември, като първият е по-често срещан. Интересното в случая е, че орбитата на Меркурий се променя заради гравитацията на нашата звезда. Ето защо транзитът постепенно се измества през по-късен период в годината. Преди 1585 г. се е случвал през април и ноември.

Ако планирате да наблюдавате събитието, имайте предвид, че няма да стане с невъоръжено око. Първо, рискувате да получите соларна ретинопатия – химическо изгаряне на ретината. Дори и да не бе вредно да гледате срещу Слънцето, пак нямаше да видите транзита. Мекруий покрива 0.004 процента от слънчевия диск. Нужно ви е някакво увеличение, за да наблюдавате събитието – в идеалния случай телескоп с правилния слънчев филтър.

В момента Слънцето е в най-тихия си период от своя цикъл и по него няма никакви слънчеви петна. Меркурий ще може да бъде забелязан лесно с правилното оборудване.

Всеки век има по 13 или 14 транзита на Меркурий. Последният бе пред 3 години и половина. За следващия обаче ще трябва да почакаме до 13 ноември 2032 г. Транзитите на Венера са още по-редки. Ако сте пропуснали този през 20212 г, следващият ще бъде през 2117.