Сондата New Horizons на NASA достигна успешно Ултима Туле - най-отдалеченото изследвано досега небесно тяло, на 6,6 милиарда км от Земята. Това е далечен и малък свят отвъд орбитата на Нептун, буквално на ръба на Слънчевата система.

New Horizons ще направи поне 900 снимки на обекта за няколко секунди, докато прелита на около 3500 км от него със скорост 51 500 км/час. Учените се надяват, че изследването на това небесно тяло ще даде по-голяма яснота как се е образувала Слънчевата система.

Ултима Туле (или 2014 MU69) е 32-километров обект, открит през 2014 г., когато изследователите са търсели потенциални нови цели за New Horizons след достигането й до Плутон.

Нещо повече - по време на историческото приближаване до космическия обект, учените решават да потърсят следи от пръстени, но не откриват такива. Това позволява на New Horizons да премине до възможно най-близката възможна траектория от Ултима Туле с 14 км/с. Реално сондата е била едва на 3500 км от повърхността на космическия обект. В момента Ултима Туле се намира на 6,49 млрд. км от Слънцето. Досега никога не сме успявали да погледнем толкова отблизо толкова далечен от нас обект.

"Това е най-далечния свят, достиган в човешката история - коментира д-р Алън Стърн от екипа на NASA. - Той е по-далече от Плутон, отколкото е Сатурн от Земята. Пък и това е първото изследване на първичен обект от пояса на Кайпер. Засега няма други проекти, които да предвиждат пътуване до този район на Слънчевата система. Това означава, че първият рекорд едва ли ще бъде разбит през следващите десетилетия, докато вторият ще остане вечен.

Източник: IFLScience