Можете ли да чуете метеор?

21 януари 2019 г., 19:11
952

Хората са били свидетели на подобен феномен от векове. Shutterstock

Когато на нощния небосклон се появи някой по-голям метеор, възможно ли е всъщност да го чуете как преминава, пита Live Science? Свидетелствата на хора, които твърдят, че са чули издавания от метеори звук, изобилстват през вековете. Още през 817 г. в Китай е наблюдаван голям метеорен дъжд, който според мнозина свидетели издава съскане и бръмчене. Подобен феномен е регистриран и през 1719 г., когато огнено кълбо преминава в небето над Англия. Астрономът Едмънд Халей тогава пише, че са били регистрирани много съобщения за това как минавайки по пътя си, метеорът очевидно е съскал.

Самият Халей, който е откривател на известната Халеева комета, обаче остава скептичен към тези данни. Той счита, че това са продукти на въображението и че ако отдалечен метеор изобщо издава звук, той ще достигне до нас след като метеора е преминал, а не едновременно, тъй като звукът пътува много по-бавно от светлината.

През 1978 г. голям метеор минава над щата Нов Южен Уелс в Австралия и местните медии буквално са залети от разкази на хора, твърдящи, че са чули метеора.

При движението си метеорите изпускат електромагнитна радиация във видимата част на спектъра, но фактът, че освен това изпускат много нискочестотни радио вълни (VLF), които попадат под 30 килохерца,

е почти неизследван. Тъй като VLF вълните пътуват със скоростта на светлината - а не на звука - те пристигат при нас в същия момент, в който наблюдаваме минаващия отгоре метеор. За да бъдат чути от повече хора обаче, тези вълни се нуждаят от физически обект, който да създаде звук.

Именно такъв опит в лабораторни условия успява да проведе проф. Колин Кей, физик от Университета на Нюкасъл в Австралия. Той създава съскащи звуци в обикновени предмети като ги излага на VLF радиация. Според него този метод може да служи за откриването на много метеори, които не са видими за нас и могат да се засекат единствено по VLF радиацията, която отделят.

Това, което прави интересно откритието е, че хората са били свидетели на подобен феномен от векове, но можем да го изследваме едва сега, коментира Денис Галагър, физик от Космическия център "Маршал" на NASA.