Възстановени останки от разкошна къща в Помпей, вероятно принадлежала на двама бивши роби, забогатели от търговия с вино, предлагат на посетителите изключителен поглед върху детайли от бита на древния римски град, съобщи Асошиейтед прес.

Къщата на Ветий (Domus Vettiorum) официално бе отворена за посещения след двадесетгодишна реставрация. Нов живот е вдъхнат на фреските по последна мода на интериорния дизайн на процъфтяващия Помпей, преди да бъде погребан от вулкана Везувий през 79 г.

Откриването на реставрирания дом е пореден знак за възраждането на Помпей след десетилетия на съвременна бюрократична небрежност, наводнения и опустошение от крадци, търсещи реликви за продажба. То носи удовлетворение за туристите и възнаграждава експертите с привлекателния поглед към всекидневния живот в една от най-прочутите останки от древността.

"Домът на Ветий е като история на Помпей и на римското общество в една къща", каза директорът на археологическия комплекс Помпей Габриел Цухтригел, докато представяше миналия месец Стаите Купидон на вилата.

"Тук виждаме последната фаза от помпейската стенопис с невероятни детайли, можете да стоите с часове пред тези изображения и да продължавате да откривате нови детайли", каза енергичният директор на парка пред Асошиейтед прес преди официалното откриване за публика.

"Имаме смес от природа, архитектура, изкуство. Но това е и история на живота в помпейското общество и на практика на римския свят в този етап от историята", допълни Цухтгригел.

При реставрацията преди върху стените с фрески са нанасяни постоянно слоеве парафин с надеждата да ги запази, поради което "с течение на времето те са се размазали" и са се оформили "много дебели и непрозрачни слоеве, които затрудняват "разчитането" на фреските", каза Стефания Джудиче, директор по реставрацията на фреските. Парафинът обаче наистина ги е запазил значително.

Според Цухтригел реставрираните фрески "отразяват мечтите и въображението, както и тревогите на собствениците, защото те са живели сред тези фрески", включващи и фигури от гръцката митология.

Кои са били собствениците на вилата? Ветий са двама мъже - Аулус Ветий Конвива и Аулус Ветий Реститутус. Освен че част от имената им е еднаква, те имали и общо минало - не като наследници на римски аристократични семейства, свикнали с разкоша, а почти сигурно според експертите са били някога роби, които са били освободени.

Смята се, че са забогатели от търговия с вино. Според някои хипотези двамата били братя, но това не е сигурно.

В дневната, наречена Зала на Пентей, стенопис изобразява Херкулес като дете, докато убива две змии - илюстрация на епизод от житието на древногръцкия герой. Според митологията Хера, съпругата на Зевс, изпраща змии да убият Херкулес, защото е гневна, че той е плод на съюза на Зевс със смъртната Алкмена. Цухтригел си задава въпроса дали собствениците на вилата не са разпознали собствената си житейска история в образа на Херкулес, който е преодолявал постоянно предизвикателства през живота си.

След години в робство двамата мъже най-сетне са "имали невероятна кариера и са стигнали до най-висшите етажи на местното общество, поне икономически", съдейки по изящния им дом и градина, каза Цухтригел. "Те очевидно са се опитали да демонстрират новия си статут и чрез култура, и чрез картини от гръцката митология само за да кажат: "Успяхме и вече сме част от този елит".

Архитектурният директор на реставрациите в Помпей Ариана Спиноса определя реставрираната вила като "една от емблематичните къщи на Помпей" не само заради фреските, а и заради архитектурата и цялостното оформление. Мраморни вани и маси с орнаменти обкръжават градината. 

Разкрита първоначално при археологически разкопки в края на 19-и век, вилата е затворена през 2002 г. за спешна реставрация. След като бе частично отворена за посещения през 2016 г., тя бе затворена отново през 2020 г. за окончателна реставрация на фреските, пода и колонадите.