Често четем са прилива на енергия с изгрева, за ползите от ранното ставане и сутрешната продуктивност и тази теза е подкрепяна многократно от учените, но медалът има и обратна страна.

Най-често срещаният вид цивилизовано изтезание е ранното ставане и началото на работния ден преди 10:00 часа сутринта, тъй като това влияе отрицателно върху здравето на много хора. Констатацията е на д-р Пол Кели, водещ изследовател на университета в Оксфорд, разказва superhv.

Какво се случва

Работата на човешкия организъм се подчинява на биологичен часовник. Циркадният ритъм – сбор от химически, физически и психични процеси, започва да се формира още, докато бебето е в утробата, той е на генетично ниво. От него зависи работата на мозъка, количеството енергия, регулирането на хормоните, а също и чувството за време.

Започвайки работа преди 10 часа всеки ден, ние, от научна гледна точка измъчваме себе си, като променяме циркадния ритъм и нарушаваме баланса на организма в много аспекти.

„Не сме в състояние да се научим как да се събуждаме в определено време. Черният дроб и сърцето се подчиняват на различна последователност на работа, а ги караме да се променят с 2-3 часа“, казва Кели.

Как се стига дотук

Осемчасовият работен ден има стара история. Той е въведен в края на VIII век, за да се увеличи максимално производителността на предприятия, които работят денонощно без прекъсване и без почивен ден. Естествено, че тогава изчисляването на работния ден е извършено без да се вземат предвид биологичните ритми на тялото. Но в същото време дедите ни се развиват според дневния цикъл на слънчевата светлина, а не под влияние на бизнес стратегии.

Пол Кели подчертава: „Всички живеем в общество, което се лишава от сън и това е проблем, който носи страдание на хората по цял свят.“

Един експеримент

Той предлага например началото на учебните занятия в британските училища да се промени от 8.30 на 10.00 сутрин. И доказва ползите от тази идея с експеримент, чиито резултати показват, че посещаемостта в тестваните училища се подобрява, но най-важното е, че се повишава успехът на учениците.

Според изследователя компании, които принуждават работниците да започват работа преди този час, увеличават значително нивото на дългосрочните рискове за здравето на своите служители и допринасят за сериозното им емоционално и физическо напрежение, тъй като този модел на работа е нездравословен.

Тази теза, наред с все по-често коментираната тема за намаляване на работната седмица от 5 на 4 дни, заслужава най-малкото да се обмисли сериозно - как нещата могат да се променят така, че вместо да сме претоварени от ранно ставане и зомбирани от кафе заради часовете, прекарани в работа, точно когато организмът ни иска да спи, да бъдем продуктивни, целенасочени и щастливи хора, така че да има полза от нас и за нас.

Марина Атанасова / Новите родители