Неадекватното поведение след няколко питиета и силното главоболие на следващата сутрин навежда на мисълта, че алкохолът не се отразява добре на мозъка.

Един от популярните опити за обяснение гласи, че причината е смъртта на хиляди неврони. То намира стегната формулировка в широкоразпространения фактоид „Три бири убиват 10 000 мозъчни клетки.”

Наистина, етиловият спирт може да убива клетки и микроорганизми. Затова и го използваме като антисептик. Но когато пием, тялото ни не позволява етанолът да обикаля безконтролно. Черният дроб го обработва и превръща в по-малко токсична субстанция. Но за даден период от време той може да се справи само с ограничено количество - например две или три бири на час - в зависимост от възраст, пол, тегло и други фактори. Ако пием по-бързо, останалият алкохол циркулира в кръвта и чака реда си да бъде обработен.

Когато достигне мозъка, той не започва директно да убива клетки. Това, което в действителност се случва, по думите на клетъчния биолог Роберта Пентни, е, че алкохолът разрушава части от клетките, които изпращат и получават информация: нарушава комуникацията помежду им.

Учени от Вашингтонския университет установяват, че дори когато е приложен директно към невроните, алкохолът не ги убива. Той кара определени рецептори в тях да произвеждат вещества, които блокират предаването на информация.

Някои заболявания, предизвикани от алкохолизъм, наистина са свързани със смъртта на мозъчни клетки, но не като пряко следствие от действието на алкохола.

Изследвания от последните години сочат, че умерената консумация на алкохол е по-скоро полезна за здравето на мозъка и намалява риска от деменция и когнитивни нарушения в по-късна възраст.

Източник: Mental Floss