Към 21 април 2022 г. данни богатството на Илон Мъск се оценява на близо 250 млрд. долара, сочат данни на индексът на милиардерите на Блумбърг.

За мнозина това е достатъчен показател за неговия успех, но той далеч не е единственият: Управлението на Tesla и основаването на SpaceX са не по-малко впечатляващи части от неговото резюме. Ако трябва да представим успехите му в по-широк план, той играе ключова роля за революцията на електрическите автомобили и допринася за развитието на полетите в Космоса.

Как е успял да постигне всичко това, като се има предвид, че миналата година навърши едва 50 години?

Мъск разкри тайната на успеха си по време на TED Talk презентация във Ванкувър, вдъхновена от книгата на Дъглас Адамс „Пътеводител на галактическия стопаджия“. В нея Мъск разкрива своя контраинтуитивен начин на мислене, който би бил полезен на изпълнителни директори от всяка индустрия.  „В книгата си Адамс подчертава, че задаването на въпрос е по-трудно от даването на отговор“, казва Мъск.

Какво иска да каже той? Много просто – повечето лидери трескаво търсят отговори на въпроси, които другите задават. Истинските пионери обаче оформят разбиранията ни за нещата и за посоката, в която трябва да се движат, като задават въпроси.

Tesla е идеален пример за това. Мъск не си е поставил за цел да отговори на въпроса „Как една автомобилна компания може да произведе по-добро превозно средство?“. Този въпрос е движещата сила зад производството на нови автомобили от създаването на първата кола насам. Вместо това той зададе по-различни въпроси, които поставиха под въпрос самата идея за това какво може да бъде една кола. Той зададе въпроси като: „Как можем да използваме изкуствен интелект, за да намалим човешките грешки при шофиране?“ и „Как можем да създадем автомобил, който да е достъпен, да използва 100 процента възобновяема енергия?“

Тук е важно да отбележим, че има два критични компонента при задаването на въпроси. Първият е фокусът върху човешките нужди. За целта е нужно внимателно наблюдение – не само в рамките на отделни индустрии или части на обществото, но и в по-широк план: „От какво се нуждаят нашите общности, но не го получават? Кои проблеми не биват адресирани?“.

Вторият компонент е ясното намерението да се потърси не просто удобен, а правдив и въздействащ отговор на всеки зададен въпрос.

Повечето лидери забравят, че новаторството изисква задаване на оригинални и добре обмислени въпроси и намиране на отговори, вкоренени в истината. Много често те задават въпроси, но не търсят отговори, или пък се опитват да отговорят на вече остарели питания.

Да, някои го смятат за ексцентричен и склонен към непремерени коментари в Twitter, но геният на Мъск, който му позволи да преобърне цели индустрии и да натрупа богатство от четвърт трилион долара, е способността му да задава точните въпроси, и да намира на правилните отговори.

Джеф Стийн за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев / Мениджър Нюз