Супер ефективната тренировка за ума, практикувана от Стив Джобс

19 февруари 2017 г., 19:30
29042

Източник: Guliver / Getty Images

Както всеки човек, чиято работа изисква интелект и креативност знае, бързото и неконвенционално мислене е ключово за успеха. Но не е лесно винаги да водиш, колкото и да си талантлив. Дори и с ума на Айнщайн, има моменти, в които всеки се чувства недостатъчно компетентен.

Затова дори и прочутият  с новаторското си мислене Стив Джобс също е изпитвал нуждата да рестартира ума си. Bright Side ни представя някои от неговите техники за умствена тренировка, заимствани от източните духовни практики.

Ето как технологичният гуру описва ефекта от медитатациите си пред своя биограф Уолтър Айзъксън:

„Ако просто седиш и наблюдаваш, ще видиш колко неспокоен е умът ти. Ако се опиташ да го успокоиш, ще стане още по-зле, но с времето той се успокоява и когато се успокои, можеш да чуеш по-деликатни неща – това е моментът, когато интуицията ти започва да разцъфва, започваш да виждаш по-ясно и да присъстваш повече в настоящето.

Умът ти просто се забавя и усещаш как моментите се разширяват. Виждаш толкова повече от това, което си виждал по-рано”

Тази специална техника на „осъзнаваща” медитация произхожда от Дзен будизма и Даоизма. Не много преди смъртта си Джобс казва на Айзъксън за нея и разкрива, че е използвал тази умствена практика в продължение на много години.

Един от хората, което знаят много за духовната одисея на Джобс е добре известният писател и журналист Джефри Джеймс. Той помни, че е разговарял с него по въпроса в началото на 90-те, обсъждайки приликите между Дзен и компютърното програмиране.

„В тези дни подобно нещо може да е много необичайно и екзотично – казва Джеймс. „Виждате, че дори и в този смисъл Джобс е изпреварил времето си.”

Нещата със сигурност са се променили оттогава. Днес благотворните ефекти от медитацията са признати от водещи специалисти в областта на невронауките. Корпоративни гиганти като  Google, General Mills, Target и Ford обучават служителите си да практикуват същите медитации, които Джобс е открил за себе си преди десетилетия.

Изучавайки цитатите в книгите на Айзъксън, Джеймс е стигнал до извода, че медитативните техники на Джобс са много сходни с онези, които самият той някога е научил от един изключителен майстор на бойните изкуства, Ян Дзуин-Мин. Ето неговата техника в шест стъпки.

Стъпка 1.

Седнете със скръстени крака на тихо и спокойно място. Използвайте плоска възглавница, за да намалите напрежението в гръбнака. Започнете да си поемате дълбоко дъх.

Стъпка 2.

Затворете очи и се опитайте да се концентрирате върху вътрешния монолог в ума ви, върху мислите, които не спират да подскачат из главата ви. Мисли за работата, неща, които сте гледали по телевизията, всички всекидневни дребни приказки на вашия неспокоен „маймунски ум”. Не се опитвайте да го накарате да спре, поне не още. Просто наблюдавайте как скача от една тема на друга. Правете това упражнение по пет минути на ден, в продължение на една седмица.

Стъпка 3.

Без все още да се опитвате да успокоите водовъртежа от мисли, опитайте да прехвърлите вниманието си към „ума вол” – онази част от съзнанието, която е отговорна за спокойното и неприбързано мислене. „Умът вол просто наблюдава света около себе си. Не съди, не търси смисъл – просто гледа, чува и усеща. Повечето хора дори не са наясно с неговото съществуване, въпреки че той може да се разкрие в моменти на силен шок, когато „маймунският ум” заглъхва. Но дори когато оставаме в пълното влияние на „маймунския ум”, непрекъснато обстрелвани от неговите заповеди, „волският ум” върши своята тиха, неспирна работа.  

Стъпка 4.

Докато постепенно започвате да влизате в досег със своя „волски ум”, опитайте да поискате от него да забави активността на вашия „маймунски ум”. Джефри Джеймс, например, използва следния метод:

„Представете си как вашият вътрешен вол върви бавно по малък селски път. Тази умствена картина би трябвало да ви помогне да усмирите вътрешната маймуна. Не очаквайте да заспи отведнъж. Маймуните са неспокойни по природа. И въпреки това скоро ще забележите, че тя става по-спокойна и създава по-малко суматоха.

Стъпка 5.

След като сте укротили „маймунския ум”, концентрирайте вниманието си върху вашия „волски ум”. Ако сте направили всичко както трябва, ще усетите, че дишането ви се забавя. Внезапно ще усетите въздуха около себе си, който докосва кожата ви. Възможно е да усетите как кръвта пулсира във вените ви. И когато отворите очи, светът ще изглежда необяснимо променен, обновен и дори някак странен. Например, може да възприемете прозореца просто като правоъгълник, изпълнен със светлина. Нещо, което не изисква отваряне, затваряне, чистене или поправяне. Нещо, което просто съществува – тук и сега. И нещо повече, ще възприемете себе си по нов начин – като съществуващи тук и сега.

Стъпка 6.

Ще отнеме известно време, докато постигнете това състояние. Но когато най-накрая успеете, ще откриете, че вече не забелязвате минутите, които отминават от момента, в който пуснете таймера до момента, в който го спрете. Постепенно, ден след ден, увеличавайте продължителността на медитациите. Невероятно, без значение колко дълго ще продължават в един момент – в момента, в който сте стигнали до по-високо ниво на осъзнатост, няма да усещате как минава времето.

Редовната практика на осъзната медитация ви дава три важни предимства:

Ще се освободите от стреса. Житейските трудности няма вече да имат силата да нарушат равновесието ви.
Безсънието ще остане в миналото. Както свидетелства Джефри Джеймс, благодарение на редовната медитация, той има нужда само от две-три секунди, за да заспи.

Придобивате способността да мислите по-ясно и да виждате истинската ценност на житейските събития.

Източник: Bright Side

Коментари