Хенри Форд. Стийв Джобс. Илон Мъск. Хората с визионерски дух могат да променят индустриите по различни начини, но те имат едно общо нещо: гледат на света по различен начин. За да създаде нещо ново, предприемачът трябва да вижда нещата такива, каквито трябва да бъдат, а не просто такива, каквито са. Но начинът на мислене обикновено се променя заедно с бизнеса им! Работих с много дистрибутори и в крайна сметка стартирах консултантска компания, разказва Хамза Мудасир пред Еntrepreneur. Той споделя какво е научил от трима предприемачи, докато те активно са работили върху своя бизнес.

Фокусирайте се върху "входовете" 

Набил Де Марко е главен мениджър на Amazon Business в Европа и ме нае да работя с него в бизнес училище. Тогава той беше отговорен за стартирането и разрастването на общоевропейския автомобилен бизнес на гиганта за електронна търговия и имаше амбициозни цели да промени начина, по който автомобилите и автомобилните части се продават в Европа. 

През първите няколко седмици видях Набил да взема много странни решения. Повечето хора в неговата роля са фокусирани върху резултатите - финансови показатели като приходи и ефикасност на рекламата, спрямо които биха били измерени целите. Но Набил прекарваше едва 20% от времето си върху тези неща. Той посвети останалата част от дните си на това, което той наричаше "входове". Това бяха ориентирани към клиентите бизнес основи като увеличаване на броя на авточастите, достъпни за безплатна доставка на следващия ден, или разработване на инструмент, който да спре клиентите да поръчват грешната част на автомобила.

Един ден събрах достатъчно смелост, за да го попитам какво мисли. Отговорът му беше прост: "Ако направя правилно входовете, изходите ще се изравнят от само себе си". Предприемачите могат да научат много от това.

Набил имаше много конкуренти, но той се съсредоточи върху това, което убеждава клиентите да изоставят тези конкуренти - и се довери на усещането, че хората му го последват. И беше прав: това автомобилно подразделение сега е ценен принос към топ линията на Amazon Europe.

Първо автоматизирайте, после наемайте

Майкъл Бърдсол е основател на TwoSigmas, стартъп, който набира учители по английски език от Северна Америка и след това ги съпоставя с ученици в континентален Китай като частни онлайн преподаватели. Присъединих се към него като член на управителния съвет и инвеститор на ранен етап и след това с интерес наблюдавах как се трансформира бизнеса.

Търсенето на онлайн преподаватели скочи в Китай и Майкъл осъзна, че за да отговори на нуждите, ще трябва да наеме много хора, за да намери хиляди учители по английски език. Това означаваше повече разходи, а Майкъл се притесняваше, че това ще забави компанията му. Той искаше да работи в мащаб, но да запази екипа си малък. Това, разбира се, изглеждаше невъзможно, докато Майкъл не преосмисли как да извърши наемането на персонал.

Той нае шепа експерти по машинно обучение и им каза да изградят технологичен стек, който може да предскаже какъв тип учител би паснал най-добре на конкретни клиенти. След това той изгради платформа за дигитален маркетинг, която да насърчи потенциалните учители да попълнят своя профил. След няколко месеца системата започна да работи. TwoSigmas, само с петима служители, набра над 180 000 учители и ги съчета с ученици в Китай. Разходите за набиране на преподавател бяха по-малко от 10% от разходите на конкурентите, което позволи на TwoSigmas да намали драстично цените, като същевременно остана печеливша. До 2019 г. компанията постигна феноменален успех и беше придобита.

Променете историята

Марк Герхард е основател на компания, наречена Ascendant Digital, която възприема изцяло нов подход към технологичните инвестиции. Но пътят му не е бил лесен. Той е отгледан от самотна майка, която се бори да свързва двата края. Около 20-годишна възраст Герхард напуска дома си в Южна Африка и заминава за Лондон с 300 паунда в джоба в опит да изгради бизнес с технологии, но никой не иска да го подкрепи.

По времето, когато го срещнах, той ме нае като стажант в популярния производител на видеоигри Jagex, където беше издигнат до главен изпълнителен директор. Той беше убедителен комуникатор, който можеше да вдъхнови екипи от стотици хора. Марк и двамата му партньори имаха голяма идея: те знаеха, че когато традиционните VC и PE фирми инвестират в технологични компании, те често ги настояват за бърз растеж и ги насочват в посоки, които отчуждават както основателите, така и техните клиенти. За да разрешат този проблем, Марк и партньорите му искаха да създадат фонд, който да помага на основателите да запазят творчески контрол върху своите компании като същевременно получават достатъчно капитал за растеж. 

За да събере пари за това, Марк разговаря с над сто инвеститори. Вместо просто да говори цифри, той им разказа история за съсипани основатели - хора, които губят творчески контрол или оперативната свобода над своите компании от традиционните инвестиционни фирми, защото играта просто така работи. Той обаче успя да насърчи още големи предприемачи в този процес. Уолстрийт го обичаше и Ascendant събра повече от 400 милиона долара в брой. 

Историята на Марк се различава от двете, които споделих по-рано, тъй като той просто имаше голяма, разрушителна идея и убеди другите да се присъединят към него. Но важният въпрос е следният: Защо биха се присъединили към него, а не към някой друг? Отговорът е, че той умееше да разказва истории завладяващо. Това не е конкретна стратегия или умение. Това е начин на мислене. 

Източник: Хамза Мудасир, управляващ директор и съосновател в Platypodes.io за еntrepreneur.com

Превод и редакция: Нели Тодорова / Мениджър Нюз